Bloggen. De één vindt het leuk, bij de ander moet je de woorden eruit trekken. Hoe moeilijk of makkelijk je het ook vindt om te schrijven over je vakgebied; het is heel interessant om het te blijven doen. Waarom? We zetten vijf redenen op een rijtje.
Reden #1: je zet jezelf neer als autoriteit
Nu er zoveel content op het web te vinden is, moet je van goede huize komen om op te vallen. Nu er zoveel partijen zijn die hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden moet je op een andere manier aantonen dat jij echt een expert bent in jouw vakgebied. Dat kan door veel reviews te delen van je klanten, maar je zet jezelf pas echt als autoriteit neer wanneer je gaat bloggen.
In je blogs deel je namelijk waardevolle kennis met de bezoeker die hen overtuigt dat jij dé specialist bent die ze zoeken. Daarnaast werkt het ook voor Google. Met veel (goede) blogs toon jij aan de zoekmachine aan dat hun gebruikers alle gewenste informatie vinden op jouw website. Maak je dan ook nog eens goed gebruik van topic clusters, dus slim intern linken. Want dan versterk je ook het interne linkprofiel van je belangrijkste pagina’s en dat is weer een extra reden voor Google om je content hoger in de rankings terug te laten komen.
Reden #2: je beantwoordt alle veelgestelde vragen
Maak het je klantenservice makkelijk door alle veelgestelde vragen in je blogs te beantwoorden. Zij hoeven hierdoor niet tientallen keren hetzelfde antwoord te geven aan de telefoon. Ook toont dit aan Google aan dat jij echt alles over het onderwerp weet. Goed voor je bezoeker en je positie in de zoekresultaten.
Reden #3: je wordt gevonden op meer organische zoektermen
Doordat je blogs schrijft die geoptimaliseerd zijn op variaties van het belangrijkste zoekwoord (longtail zoekwoorden red.) word je daar ook op gevonden. Je wordt dus niet alleen gevonden op ‘SEO specialist’, maar ook op ‘wat doet een SEO specialist’ omdat je een blog hebt geschreven over het laatste zoekwoord.
Wanneer je gevonden wordt op meer organische zoektermen, krijg je meer verkeer naar je website. En meer verkeer betekent meer kans op extra conversie en omzet.
Reden #4: je haalt hier input uit voor je social media-uitingen
Wil je ook ‘iets’ met social media doen, maar heb je geen idee wat je moet posten? Haal inspiratie uit je blogs. Je kunt een informatief blog opsplitsen in meerdere social media posts die je weer kunt linken naar het originele blog. Daardoor krijg je meer verkeer naar je website en hoef je niet lang na te denken over de invulling van een social media post. Win-winsituatie, dus.
Reden #5: je haalt bezoekers binnen in elke fase van de klantreis
Bloggen is een uitgelezen kans om bezoekers je klantreis in te trekken. Zo kun je blogs maken voor de See-fase, maar ook blogs voor de bezoekers die al een aankoop bij jou hebben gedaan en tevreden wil houden.
Voorbeelden van blogs in elke fase van de klantreis:
- See-fase: Wat is SEO?
- Think-fase: Dit is waarom je wil investeren in SEO
- Do-fase: De voordelen van SEO uitbesteden op een rij
- Care-fase: Zo behouden wij jouw topposities in Google
Over Heers
Bloggen is nu een stuk interessanter, maar wat als je er zelf echt geen tijd voor hebt? De SEO-copywriters gaan graag voor je aan de slag om creatieve blogs te schrijven die ook nog ’s aantrekkelijk zijn voor de doelgroep en goed scoren in Google. Nieuwsgierig wat wij voor je kunnen beteken?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!