Overslaan en naar de inhoud gaan

Zet je branded keywords zo effectief en goedkoop mogelijk in

Om branded keywords zo effectief en goedkoop mogelijk in te zetten, is een ingenieus script ontwikkeld: de Bid Shaver. Met dit script…
Dentsu Aegis Network

We helpen klanten relaties op te bouwen met de doelgroep door efficiënte inzet van data, media, creatie en technologie. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi, Amnet, Posterscope, Isobar, ACHTUNG!mcgarrybowen, The Story Lab en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen. Dit doen we voor lokale én internationale klanten. Met een gespecialiseerd aanbod dat alle aspecten van het digitale spectrum beslaat, is Dentsu Aegis Network de nummer 1 in digital in Nederland. 

Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Branded zoekwoorden zijn voor veel bedrijven van groot belang. Deze mensen zijn specifiek op zoek naar jouw merk, de CTR is daardoor erg goed, de klikprijs laag en het verkeer converteert erg goed. Je wilt met deze zoekwoorden bovenaan op de pagina staan. De aloude tactiek hiervoor is voldoende bieden. Wij hebben echter gemerkt dat rustig afbieden kan leiden tot een significant lagere klikprijs! Door dit langzaam en met zorgvuldige randvoorwaarden te doen, behoud je al het verkeer en kan je in de meeste gevallen precies hetzelfde kwalitatieve verkeer krijgen voor een lagere prijs. 

Concurrentie
Wanneer er concurrentie is op branded zoekwoorden, wordt de dynamiek van de veiling complexer. De meest voorkomende strategie is hard opbieden tegen de concurrenten en positie veilig stellen. Hierdoor staan de concurrenten altijd op een lagere positie op jouw branded termen. Dit betekent dat de concurrenten altijd alleen maar genoeg hoeven te betalen om op de pagina te komen – de zogeheten drempelwaarde. Je komt dan vaak op een klikprijs uit van zo’n 40 cent tot een euro. 

24 uur controle en bijsturing
De Bid Shaver script is een geautomatiseerd proces dat dagelijks de bids van branded zoekwoorden optimaliseert. De Bid Shaver controleert elke dag voor alle geselecteerde keywords of de ingestelde targets m.b.t. positie, impression share en click-through rate (CTR) en meer zijn behaald. Het script biedt vervolgens op als het moet en biedt af wanneer het kan. Op deze manier worden de zoekwoorden dagelijks minimaal afgeboden (‘geschaafd’) terwijl de resultaten gehandhaafd blijven. Hoe dit werkt hangt af van het feit of je concurrentie hebt op jouw branded zoekwoorden.

Dat kan slimmer
Wat de Bid Shaver doet is iets anders. Een bepaald percentage van de tijd laten wij onze concurrenten boven ons staan. Wij doen dit om heel handig gebruik te maken van het veilingsysteem: zodra zij boven ons staan moeten zij onze kwaliteitsscore verslaan. Aangezien het onze branded termen zijn, is dit vaak 10 tegen 1, hierdoor betalen zij geen 40 cent meer, maar al gauw 2 euro en dat doet zeer. 
Door de concurrentie dus gecontroleerd boven ons te laten staan, gaat hun budget op en hun ROI verdwijnt. Kortom, het is voor hen niet meer de moeite waard, om op jouw woorden te adverteren en het is op dat punt gebruikelijk dat ze het niet meer doen. Door een klein beetje verkeer op te offeren, kan je veel concurrenten weg krijgen waardoor de klikprijs erg hard zal dalen.

De Bid Shaver in praktijk
De Bid Shaver wordt nu voor een groot deel van onze accounts gebruikt. Het percentage dat bespaard kan worden is afhankelijk van de begin situatie. In de meeste gevallen zien we een gemiddelde besparing van 10% tot 40%. Dit is dus een platte budget besparing zonder enig verkeer te verliezen. Sterker nog, omdat de Bid Shaver ook omhoog biedt als het nodig is, komt soms met de besparing zelfs extra verkeer. In extreme gevallen, met bijzonder veel concurrentie en hoge klikprijzen, hebben we een kostenbesparing van 70% gezien!

Kortom: Het grootste voordeel van de Bid Shaver zijn lagere kosten per klik op branded keywords, zonder zoekverkeer, volume, bezoekers of conversies in te leveren. Er wordt enkel geld bespaard!

De Bid Shaver script is ontwikkeld door iProspect. Wil je meer weten over dit ingenieuze script. Neem met ons op.

Tim van der Werf – Senior PPC Consultant iProspect
Full service online marketingbureau iProspect is onderdeel van Dentsu Aegis Network Netherlands. 

Dentsu Aegis Network Netherlands is het moederbedrijf van 11 gespecialiseerde media, marketing en communicatiebureaus. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi , Amnet, Posterscope, Isobar, Social Embassy, The Story Lab, ACHTUNG!mcgarrybowen, MKTG en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen voor lokale en internationale klanten.

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Dentsu Aegis Network

We helpen klanten relaties op te bouwen met de doelgroep door efficiënte inzet van data, media, creatie en technologie. De bureaus: Carat, Vizeum, iProspect, Amplifi, Amnet, Posterscope, Isobar, ACHTUNG!mcgarrybowen, The Story Lab en DAN DNA, werken samen aan de beste geïntegreerde merk-, media- en digitale communicatieoplossingen. Dit doen we voor lokale én internationale klanten. Met een gespecialiseerd aanbod dat alle aspecten van het digitale spectrum beslaat, is Dentsu Aegis Network de nummer 1 in digital in Nederland. 

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in