Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat drijft jongeren in 2009?

Gisteravond gaf Peter van Woensel Kooy een interessante presentatie tijdens de jaarlijkse thema-avond over marketingtrends van PIM…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wat kunnen we voor jongerentrends verwachten in 2009?

related partner content for mobile comes here

1. Less is more
We gaan terug naar de essentie; de kunst van het weglaten. In 2009 is het hip iets met armoe te doen. Denk bijvoorbeeld aan . Vintage, tweedehands, het is helemaal in. Voor marketeers betekent het ook: terug naar de essentie van je merk.

2. Time for change
Denk aan Obama, denk aan hoop in rotte tijden. Jongeren laten zich ook horen. 2009 is het jaar van de statements.

3. Drugs & staatsbemoeienis
Jongeren ervaren Rouvoet in zijn bemoeienis met gezin, drugs en roken als een inbreuk op hun persoonlijke levenssfeer. Ze willen ruimte hebben om te experimenteren en zien dat die ruimte er steeds minder is. Paddo’s, joints, sigaretten, drank: het is allemaal steeds moeilijker verkrijgbaar. Volgens Kooy heeft de betutteling een averechts effect; niets is interessanter dan juist die verboden vrucht. Kooy refereerde aan onderzoek waaruit zou blijken dat de vraag of iemand al dan niet verslaafd raakt, veelal genetisch bepaald is. De vraag of dat klopt is een bekende discussie die al jaren woedt. Vast staat wel dat je, om verslaafd te raken, toch die eerste sigaret, pil of drank moet consumeren. Volgens Kooy was uit internationaal onderzoek gebleken dat kinderen tussen de 12 en 15 jaar gemiddeld 5 biermerken kennen en twee sterke of mixdrankjes.

4. Mediagebruik: “Beter één kroegvriend dan 100 op het web”
39% van de jongeren geeft de voorkeur aan persoonlijk contact via de telefoon. Ze vinden het belangrijk om 24/7 bereikbaar te zijn en spenderen maar liefst 14 uur per week online.

5. Retro: behoefte aan bescherming
Het past bij onrustige tijden: terug naar vroeger. Vooral voor de jongeren van nu, die aan de overkant van het Kanaal de worden genoemd. IPOD staat dan voor Insecure, Pressured, Over-taxed & Debt-ridden. Die benaming dateert overigens uit 2006 en is dus verzonnen lang voor de kredietcrisis uitbrak. Er is, na beschaamd vertrouwen, behoefte aan bescherming en dat uit zich ook in straatbeeld. Denk bijvoorbeeld aan de sweaters met capuchon die zo in zijn onder jongeren. Een merk als Burberry speelt met mooi op in op die behoefte aan bescherming. Over jongeren wordt al smalend gezegd dat de overbezorgde ouders van nu een generatie van watjes voortbrengen.

6. 1+1=3
In tijden van recessie en crisis ligt het voor de hand als organisaties hun krachten bundelen. Kooy noemde een aantal bekende en minder bekende voorbeelden, waaronder H&M met Viktor & Rolf en , een gezamenlijke actie van Vodafone en de gemeente Amsterdam. Cocreatie is in.

7. Muziektrends
Kijkend naar de hitlijst viel het Kooy op, dat hij verdacht veel artiesten kende. Alles komt terug, het is een en al nostalgie in muziek en lifestyle. Oldies goldies als Madonna, The Police, Jan Smit (oei, in één adem…) zijn hip onder jongeren. Zelfs punk en beenwarmers zijn weer gesignaleerd.

8. Allochtonen
Misschien wordt 2009 het jaar dat het wij/zij denken eindelijk passé begint te worden. Er valt in ieder geval genoeg positiefs te melden. De Algemene Rekenkamer rekent af met het beeld van een allochtone probleemjeugd en zegt: ja, er is inderdaad een probleemjeugd, maar de problemen hebben niets met afkomst te maken. Allochtone jongeren doen mee. En ze houden bovengemiddeld van reclame, volgen alles op de voet.

9. Hang naar nostalgie
Het verlangen naar vroeger - het uit zich niet alleen in muziektrends en vintage kleding. Het is op alle vlakken terug te vinden. Marketeers spelen hier handig op in. In mijn ogen ironisch: ook in het begin van de jaren tachtig (een van de perioden waar we op teruggrijpen) was ook niet zo’n hele leuke tijd. Weet je nog, hoe we als middelbare scholieren tegen elkaar zeiden dat leren toch geen zin had, omdat we toch nooit een baan zouden vinden? Ach, met ons is het tenslotte ook goedgekomen.

10. Favoriete merken
Jongeren zijn dol op merken. Vooral dynamische merken die steeds iets nieuws te bieden hebben of simpelweg van zichzelf hip zijn. Waar houden jongeren wereldwijd van? De swoosh van Nike en verder ook Adidas, Sony, Coca-Cola, Apple en Puma. En wat volgens Kooy een trend zou kunnen worden: dikke nephorloges die het niet doen, bij voorkeur meerdere aan een pols!

11. Neo Anorexia
Opvallend: net toen we, mede dankzij Dove, gingen denken dat een normaal lijf weer mocht, werd een graatmager model tot model van het jaar gebombardeerd. Volgens Kooy slechts één signaal dat is.

12. Seks
Rouvoet roept moord en brand over zedeloosheid onder jongeren en bladen als HP/De Tijd komen met schreeuwende koppen als “Tieners en seks: reden voor paniek?” De pornoficatie in de media baart veel partijen zorgen. Hebben jongeren nog wel moraal, is er nog wel ruimte voor echte liefde? In het november pleitte Opzij voor een nieuwe, vrouwvriendelijke seksuele revolutie.

Kooy wist zijn voorspellingen boeiend te brengen. Nu nog kijken of het klopt. We wachten af!

N.B. De visual heb ik gemaakt met behulp van .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in