Overslaan en naar de inhoud gaan

Twitter, Facebook, YouTube en Microsoft verwijderen haatzaai-berichten steeds sneller

Gedragscode lijkt te werken
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Twitter, Facebook, YouTube en Microsoft halen haatzaaiende boodschappen steeds sneller van hun platforms. Binnen 24 uur wordt gemiddeld ruim 70 procent van de meldingen verwijderd. Medio vorig jaar was dat nog geen 60 procent.

related partner content for mobile comes here

Die internetbedrijven ondertekenden anderhalf jaar geleden een gedragscode met de Europese Commissie. Ze beloofden minstens de helft van de meldingen met racistische, extremistische of discriminerende inhoud binnen een etmaal te beoordelen. Dat gebeurt nu in ruim vier van de vijf gevallen. In mei vorig jaar was dat nog ongeveer de helft.

De bedrijven kregen in november en december totaal bijna 3000 meldingen, waarvan bijna de helft voor Facebook. Veelal waren etnische minderheden, moslims, en buitenlanders het mikpunt. Ruim 500 zaken werden doorgespeeld aan justitie.

De meting werd uitgevoerd door organisaties in de lidstaten. In Nederlandse waren dat het Meldpunt Internet Discriminatie en de antiracismestichting Magenta. De helft van de 28 gemelde berichten werd verwijderd.

De feedback aan gebruikers van wie berichten worden verwijderd is nog voor verbetering vatbaar, aldus EU-commissaris Vera Jourova (Justitie). Gemiddeld een op de drie krijgt helemaal geen melding.

Jourova noemt de gedragscode een ,,waardevol instrument.'' ,,Ik verwacht van IT-bedrijven dat ze dezelfde vastberadenheid tonen als ze werken aan andere belangrijke onderwerpen, zoals het gevecht tegen terrorisme en ongunstige gebruiksvoorwaarden voor hun gebruikers.''

Instagram and Google+ hebben aangegeven de code ook te ondertekenen.(ANP)

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in