Overslaan en naar de inhoud gaan

Sterkste krantenmerk is de regionale krant

Een van de meest dynamische markten is de krantenmarkt. Met vijf nieuwe merken in enkele jaren en het gros is gratis. Research…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De bekendheid van de kranten is hoog: negen van de 13 halen een geholpen bekendheid van circa 70 procent of meer. En drie halen een bekendheid van omstreeks 80 procent (De Telegraaf, Metro en Spits), zo blijkt uit het onderzoek.

related partner content for mobile comes here

De conversie van ‘bekendheid’ naar ‘lezen’ laat zien hoe sterk de positie van de regionale krant is. Dit is niet alleen een van de bekendere titels, maar scoort bovenal veruit het meest op ‘gelezen deze week’, en wordt ook het meest genoemd als de krant die het vaakst wordt gelezen

In het onderzoek is voor alle titels gevraagd in hoeverre men deze zou overwegen. Ook dan blijkt de sterke positie van de regionale pers: twee op de drie consumenten zou deze beslist of waarschijnlijk overwegen. De nummers twee en drie zijn gratis kranten (Metro en Spits). Pas daarna volgt de eerste betaalde niet-regionale krant, De Telegraaf. Hekkensluiters zijn NRC Handelsblad, NRC.Next, Parool, Trouw en het FD.

De conclusie: het sterkste krantenmerk is op dit moment de regionale krant, gevolgd door Metro en Spits. Kijken we naar de toekomst, de richting waarin de merken zich bewegen, dan zijn het weer de regionale krant, Metro en Spits, samen met Dag, die het beste perspectief hebben.

Het onderzoek dat Research International in februari uitvoerde, gebeurde online. In totaal werden 620 personen tussen de 18-65 jaar ondervraagd. Het volledige onderzoek staat in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing, dat woensdag verschijnt.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in