Sterkste krantenmerk is de regionale krant
De bekendheid van de kranten is hoog: negen van de 13 halen een geholpen bekendheid van circa 70 procent of meer. En drie halen een bekendheid van omstreeks 80 procent (De Telegraaf, Metro en Spits), zo blijkt uit het onderzoek.
De conversie van ‘bekendheid’ naar ‘lezen’ laat zien hoe sterk de positie van de regionale krant is. Dit is niet alleen een van de bekendere titels, maar scoort bovenal veruit het meest op ‘gelezen deze week’, en wordt ook het meest genoemd als de krant die het vaakst wordt gelezen
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaIn het onderzoek is voor alle titels gevraagd in hoeverre men deze zou overwegen. Ook dan blijkt de sterke positie van de regionale pers: twee op de drie consumenten zou deze beslist of waarschijnlijk overwegen. De nummers twee en drie zijn gratis kranten (Metro en Spits). Pas daarna volgt de eerste betaalde niet-regionale krant, De Telegraaf. Hekkensluiters zijn NRC Handelsblad, NRC.Next, Parool, Trouw en het FD.
De conclusie: het sterkste krantenmerk is op dit moment de regionale krant, gevolgd door Metro en Spits. Kijken we naar de toekomst, de richting waarin de merken zich bewegen, dan zijn het weer de regionale krant, Metro en Spits, samen met Dag, die het beste perspectief hebben.
Het onderzoek dat Research International in februari uitvoerde, gebeurde online. In totaal werden 620 personen tussen de 18-65 jaar ondervraagd. Het volledige onderzoek staat in het aprilnummer van Tijdschrift voor Marketing, dat woensdag verschijnt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid