Overslaan en naar de inhoud gaan

Overwinning VS in merkenstrijd met EU

De Verenigde Staten zeggen een duidelijke zege te hebben behaald in een felle merkenstrijd met de Europese Unie. Een uitspraak van de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De discussie heeft betrekking op de manier waarop Brussel producten beschermt die in een specifieke regio worden gemaakt. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om Parmaham. Alleen speciaal
geprepareerde ham uit Parma en directe omgeving mag de naam Parmaham dragen. De EU beschermt op die manier zeshonderd regionale voedselproducten en naar schatting 4000 wijnen. De VS en enkele andere grote voedselproducerende landen verzetten zich al jaren tegen deze handelwijze.
De Amerikaanse gezant en vertegenwoordiger bij de WTO, Robert Zoellick, verklaart dat het bij de uitspraak gaat om een voorlopig oordeel van een WTO-commissie. De verwachting is dat de handelsorganisatie in maart met een definitief oordeel komt.

related partner content for mobile comes here

De strijd bereikte een climax over het gebruik van de merknaam Budweiser, een van de grootste biermerken ter wereld. Het Tsjechische Budejovicky Budvar eiste het gebruik van de naam Budweiser op, omdat het een vertaling zou zijn van de plaatsnaam waarvan de Tsjechen het exclusieve gebruik hadden opgeëist. De claim werd onderbouwd door te verwijzen naar EU-regelgeving en een verdrag over streekproducten uit 1976 met Oostenrijk. Het Europese Hof van Justitie stelde de Tsjechen eind vorig jaar nog in het gelijk.

Budweiser-brouwer Anheuser-Busch probeerde op alle manieren de Tsjechen te dwarsbomen. De Amerikanen stellen dat ze al in 1876 Budweiser als merknaam introduceerden, negentien jaar voordat Budejovicky Budvar werd opgericht. Anheuser-Busch slaagde er al in de Budvar-Budweiser te weren uit Argentinië, Australië, Brazilië, Denemarken, Italië, Nieuw-Zeeland en Spanje (ANP).

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in