Omslachtige advertenties prikkelen lezer


Claims van het type ‘Omo wast witter’ komen we tegenwoordig in tijdschriften zelden tegen. Aan de meeste advertenties moet iets ontcijferd worden. De ene keer bevat de tekst een woordspeling en de andere keer zit er in de illustratie een dubbele boodschap verpakt. Amerikaans onderzoek wijst uit dat tussen 1954 en 1999 in tijdschriftadvertenties het beeld belangrijker geworden is en de hoeveelheid tekst is afgenomen. Het percentage afbeeldingen dat de reclameboodschap niet letterlijk weergeeft maar iets te raden overlaat, is verdubbeld. Adverteerders hebben daar hun redenen voor. Ze gebruiken meer illustraties omdat die minder discussie oproepen. Staat er in de advertentie dat het desbetreffende merk deodorant voor mannen een onweerstaanbaar effect heeft op vrouwen, dan kun je daar als lezer je twijfels over hebben. Met een foto kun je het moeilijk oneens zijn. Daar komt nog bij dat een directe boodschap weinig overlaat aan de fantasie van de lezer. In Amerika kregen studenten letterlijke en niet-letterlijke versies van dezelfde advertenties. Hoe directer de advertentie, hoe minder positieve reacties hij teweegbracht. Blijkbaar houden consumenten ervan er aan reclame wat te puzzelen valt.
Bron: Journal of Advertising
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid