Overslaan en naar de inhoud gaan

Marketeer ‘lauwer’ over social media

Adverteerders zijn beter bekend met social media dan een jaar geleden, maar niet enthousiaster.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adverteerders zijn beter op de hoogte van de mogelijkheden van social media, ze kennen meer best practices en meer social media-platforms en zien een verschuiving in die platforms. Toch leidt dat er niet toe dat adverteerders enthousiaster zijn over de inzet van sociale media om hun marketingdoelen te bereiken.
Dit blijkt uit een herhaling van het onderzoek dat in de zomer van 2009 voor Adformatie uitvoerde onder adverteerders. Aan het onderzoek deden 233 marcomspecialisten mee, 77 adverteerders en 156 bureauvertegenwoordigers. Uit de resultaten blijkt dat veel meer adverteerders dan een jaar geleden (81 versus 48 procent) vinden dat social media de grootste verandering is in de digitalisering van de advertentiemarkt. De verwachtingen over de impact van social media zijn in dit jaar echter bijgesteld. In 2009 verwachtte nog eenderde van de adverteerders een grote verandering op het gebied van marketing door de inzet van social media. Dit jaar is dat aandeel, ondanks alle succesverhalen die ons inmiddels hebben overspoeld, teruggelopen tot eenzevende.
Deze afname lijkt samen te gaan met de afname in tevredenheid over de inzet van social media. In 2009 was nog de helft van degenen die social media als marketinginstrument hadden ingezet, tevreden over de resultaten daarvan. Dit jaar is dat nog slechts eenderde. Het belangrijkste doel is te volgen wat de doelgroep over het eigen bedrijf of merk te zeggen heeft. Bijna 7 van de 10 adverteerders die actief zijn op social media zien dat als belangrijkste reden. Bijna 6 op de 10 zet social media in om op een effectieve wijze zijn doelgroep te bereiken.
Jos Vink van Blauw Research licht toe: ‘Op zichzelf is het een interessante constatering dat social media dus belangrijker worden gevonden als “ontvangstmedium” dan als “zendmedium”. Dat onderschrijft toch dat het de grootste verandering is in het mediawerkveld. Als adverteerders nu ook nog ontdekken wat ze kunnen bereiken met het luisteren en observeren, dan loopt die verwachting van de impact van het medium ook in gelijke tred op.’

related partner content for mobile comes here

Meer over het onderzoek in Adformatie van vandaag.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in