Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren pessimistisch over economie

Jongeren voorspellen een somber economisch 2003. Ze verwachten bovendien dat een slechtere economie effect heeft op een groot aantal…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jongeren voorspellen een somber economisch 2003. Ze verwachten bovendien dat een slechtere economie effect heeft op een groot aantal terreinen van hun persoonlijke leven. Zo voorspellen ze onder andere het ontstaan van een soort nieuwe huiselijkheid op het gebied van uitgaan en dat ze het komend jaar meer kleding gaan kopen op de markt en in tweedehands winkeltjes. Daarnaast valt op dat veel jongeren kiezen voor meer bewuste en gezonde voeding. Dit zijn de belangrijkste uitkomsten van een onderzoek naar de jongerentrends van 2003, uitgevoerd door jongerencommunicatiebureau Young Works in samenwerking met het scholierentijdschrift Pauze.

related partner content for mobile comes here

Ruim 500 jongeren in de leeftijd van 14 tot 22 jaar reageerden via de websites en op een oproep in de Pauze om hun trends voor 2003 door te geven. Zo gaven jongeren hun mening over mode, muziek, voeding, uitgaan, media, winkelen, goede doelen, politiek, elektronica, hobbies en normen en waarden. Ondanks het feit dat er een grote diversiteit in de antwoorden te vinden is, valt op dat relatief veel jongeren pessimistisch zijn over de economische ontwikkeling van Nederland.
De trends zullen in het jaar 2003 een zeer sterke band hebben met het economische en politieke klimaat in Nederland en de wereld. Na een zeer sterke economische groei van enkele jaren zijn we op het punt gekomen dathet slechter gaat met de economie.
Jongeren hebben het afgelopen jaar, net als volwassenen, het gevoel gekregen dat de invoering van de euro een negatief effect heeft op hun portemonnee. Ze denken dat dit zich het komend jaar gaat doorzetten. Ze geven aan in verband hiermee onder andere minder groots uit te gaan en kiezen vaker voor een avondje met vrienden thuis of in de bioscoop.
Daarnaast verwachten jongeren dat hun ouders voor huishoudelijke boodschappen goedkopere winkels verkiezen boven duurdere en dat ze zelf op zoek gaan naar goedkope kleding op de markt en in tweedehands winkeltjes. Sommige jongeren voorspelden zelfs dat breien weer populair gaat worden. Het is daarbij wel de bedoeling dat deze goedkope kleding op een creatieve manier gecombineerd wordt met duurdere merkkleding.
Een andere trend die jongeren signaleren is het groeiende belang van gezondheid en gezonde voeding. Ze denken dat jongeren in 2003 vaker vegetarisch zullen eten en zoeken naar meer gezonde snacks, dranken en tussendoortjes. Jongeren zijn op dit moment niet zo enthousiast over het aanbod op dit vlak en willen graag dat snackbars en voedingsfabrikanten meer op hun behoeften inspelen.
Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in