Overslaan en naar de inhoud gaan

Het merk als propositievehikel?

"Merken zijn in dit veld geen heilige graal. Het zijn vehikels om proposities over te brengen." Deze quote van Baptiest Coopmans van KPN…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een markt waarin deze propositie wordt gevormd door producten die weinig tot niets verschillen van die van de concurrentie is een sterk merk toch juist onontbeerlijk? Het merk is in een dergelijke markt één van de weinige aspecten waarmee deze propositie zich kan onderscheiden van die van de concurrentie en daarmee niet het vehikel maar juist het onderscheidend vermogen, waarbij de producten de ?weliswaar onmisbare- randvoorwaarden vormen.

related partner content for mobile comes here

In het verleden heeft KPN bijvoorbeeld het merk Planet succesvol in de markt gezet als merk waaraan meerdere bij elkaar passende proposities opgehangen werden en konden worden. Nu wemelt het binnen KPN van de merken en submerken die allemaal één propositie verder moeten brengen zoals InternetPlusBellen (internet access en telefonie), Het Net Surfen & Bellen (ook internet access en telefonie), Xs4All (internet access), Mine (interactieve televisie), Digitenne (ook interactieve televisie). Hierbij tel ik al twee merken per domein, en ik zie vast nog wel iets over het hoofd. In het interview gaf Coopmans wel aan de zaken simpeler te willen maken door terug te gaan naar 3 of 4 isp's (Planet, Xs4All, KPN en HetNet), maar dat zijn er m.i. dan nog 2 of 3 teveel.

Eén sterk paraplumerk zou hier voor de consument duidelijkheid in kunnen brengen en merk extensies kunnen ondersteunen en versterken. 1+1=3 in plaats van 1,5. Ben benieuwd hoe de Molblog lezers hierover denken?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in