Health food: lucratief meesurfen op overheidsbeleid


De health-foodtrend is geen nieuws meer, maar wel meer dan ooit een nieuwsmachine. Als je in je campagne of product iets health-achtigs doet, verandert alles wat je zegt in drukinkt. En alles wat "Eat Smart", "Leicht und Fit" of "Be-light" heet, verandert in goud. Distrifood meldt deze week dat nu ook huismerk-health food een "enorme vlucht in Europa neemt".
De heilzame, biologische, low-calorie, low fat ranges van het Britse Morrison, de Prima Bio range van het Duitse Aldi
en de cholesterolverlagende margarine, yoghurt en yoghurtdrinks van onze Albert Heijn zijn drie succesvoorbeelden van health-huismerken die Distrifood noemt.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSAls iets nieuws tot huismerkniveau doordringt, is de trend gevestigd. Nog een teken daarvoor: McDonald's heeft nu in de communicatie van de Cesar Salad een vlaggenschip gemaakt en ook in lunchrestaurants staan salades inmiddels prominent op het menu. Het is onmiskenbaar dat het producenten van health-producten en gezonde gerechten voor de wind blijft gaan. Maar wat is die wind?
De belangrijkste factor is, denk ik, die nieuwsmachine in combinatie met overheidsbeleid. De regel is: als je iets van twee onafhankelijke, gerespecteerde bronnen hoort is het waar.
Allereerst de overheidkant: de roep om gezond te gaan eten is voor overheden de voornaamste opvolger van de anti-rookoorlog. Vet en calorierijk eten is de sigaret van nu. En dus word onderzoek op onderzoek gefinancierd waaruit blijkt dat dat soort eten tot een voortijdige dood leidt.
Daarnaast lijkt de pers ?opnieuw vergelijkbaar met roken? hierin mee te gaan en elk bericht over ongezond eten te publiceren, zelfs als dat nogal overdreven luidt dat "vetzucht #039;Vetzucht_groter_probleem_dan_honger'.html" title="'Vetzucht_groter_probleem_dan_honger'.html">een groter probleem is dan honger" (Nederlandse levensverwachting: m76/v:81; in Mali: m47/v51). Maar als we straks door moeten werken tot ons 67e, moeten we die leeftijd wel halen.
Zo konden Knorr Vie en AH met het grootste gemak meesurfen op de inspanningen van het door de overheid gefinancierde Voedingscentrum. De overheid eist dat je 2 ons groente eet, zij leveren het. Overigens een mooie vorm van vrijwillige en positieve symbiose van bedrijfsleven en overheid. Er komt geen regeldwang aan te pas. En gezond zijn willen we allemaal.
Maar, er klopt iets niet.
Want waarom serveren restaurants nog nauwelijks gezond voedsel, namelijk vooral vlees en nauwelijks groente? En verdienen snackbars en shoarmatenten nog miljoenen met vooral vet en gefrituurd vlees, met een excuus-klompje salade ernaast? Waarom blijft bij MacDonald's de hamburger toch leading?
De reden is, natuurlijk, dat het lichaam soms heel iets anders wil dan de geest. Overdag eet Dokter Jeckyll verstandig zijn Omega3-maaltijd met groene thee, 's avonds wordt het tijd voor een Mexicano, Smulrol of een Samydel. Mister Hide wil geen salade. De situatie in de VS toont aan, dat een health-trend niet noodzakelijk leidt tot minder dikke mensen, maar wel tot meer gefrustreerde mensen.
Mijn stelling is dat dit een ongezonde situatie is, die twee kanten uit kan gaan. Ofwel verder de kant van de VS uit, ofwel een meer gematigde vorm van gezondheidsbewustzijn, waarbij ook de restaurants gezonder voedsel zullen gaan serveren.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid