Overslaan en naar de inhoud gaan

H&M trekt advertentie met schoolgaande meisjes terug na kritiek

Sommige mensen zagen een seksuele lading in de reclame, waarna H&M de campagne terugtrok en excuses aanbood.
H&M reclame Australië
De advertentie in kwestie
© Screenshot Facebook
H&M reclame Australië
De advertentie in kwestie
© Screenshot Facebook

Kledingketen H&M heeft een advertentie met minderjarige meisjes teruggetrokken na kritiek. Mensen zagen een seksuele lading in de reclame en stoorden zich daaraan. Het Zweedse bedrijf laat via een woordvoerder weten de negatieve reacties te betreuren en te kijken hoe dit bij volgende campagnes kan worden voorkomen.

related partner content for mobile comes here

H&M kwam in Australië met een advertentie met daarop twee schoolgaande meisjes in een grijs jurkje, waarboven de slogan stond: 'Laat die hoofden omdraaien met H&M's Back to School-lijn'. Daar kwam kritiek op, waarna H&M stopte met de campagne.

Zara

Concurrent Zara koos er vorige maand ook al voor een reclamecampagne offline te halen na kritiek. Daarop stonden modellen afgebeeld met mannequins die in witte lakens waren gewikkeld. Op sociale media maakten mensen de vergelijking met dode slachtoffers van de oorlog tussen Israël en Hamas die op sommige afbeeldingen ook in witte lakens zijn gewikkeld. Zara liet de crisis vier dagen uit de hand lopen voor het met een vlakke reactie kwam.

(Bron: ANP / Redactie Adformatie)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in