'Groeiende vraag online reputatiebewaking'
Kabelexploitant UPC heeft zijn pr-afdeling inmiddels uitgebreid met een speciaal team dat op negatieve berichtgeving moet reageren. Vooral op populaire weblogs als Geenstijl ligt het bedrijf regelmatig onder vuur. In de VS geldt het drama van slotenmaker Kryptonite als schoolvoorbeeld van wat er mis kan gaan. Een filmpje waarop een van hun sloten werd opengemaakt met een ballpoint trok op YouTube bijna twee miljoen bezoekers. Na tien dagen ging Kryptonite door de knieën en werden de sloten ingeruild voor nieuwe, een kostenpost van 10 miljoen dollar.
In Nederland houdt zoekmachinemarketingbureau Webparking zich onder meer bezig met reputatiebewaking. Volgens Remko Brenters van dit bureau tonen Nederlandse bedrijven nog maar weinig belangstelling voor deze dienst: ‘De markt is er nog niet klaar voor.' Het concurrerende bureau Onetomarket constateert hetzelfde: 'Er is niet veel vraag, maar de vraag is wel groeiende.'
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaVolgens beide bureaus zijn er twee oplossing bij online reputatieschade. Ten eerste kan een bedrijf, zoals UPC doet, de blogs bijhouden en adequaat op negatieve berichten reageren. Ten tweede kan het raadzaam zijn de resultatenlijst van Google te beïnvloeden via zoekmachinemarketing. Bij een publicitair tegenoffensief kan een bedrijf het ‘slechte nieuws begraven’ door bijzonder veel positieve berichten op sites te plaatsen. (Het Financieele Dagblad)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid