Overslaan en naar de inhoud gaan

'Groeiende vraag online reputatiebewaking'

Door de toenemende macht van bloggers lopen bedrijven op internet steeds vaker een deuk in hun imago op. In de Verenigde Staten is…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Kabelexploitant UPC heeft zijn pr-afdeling inmiddels uitgebreid met een speciaal team dat op negatieve berichtgeving moet reageren. Vooral op populaire weblogs als Geenstijl ligt het bedrijf regelmatig onder vuur. In de VS geldt het drama van slotenmaker Kryptonite als schoolvoorbeeld van wat er mis kan gaan. Een filmpje waarop een van hun sloten werd opengemaakt met een ballpoint trok op YouTube bijna twee miljoen bezoekers. Na tien dagen ging Kryptonite door de knieën en werden de sloten ingeruild voor nieuwe, een kostenpost van 10 miljoen dollar.

related partner content for mobile comes here

In Nederland houdt zoekmachinemarketingbureau Webparking zich onder meer bezig met reputatiebewaking. Volgens Remko Brenters van dit bureau tonen Nederlandse bedrijven nog maar weinig belangstelling voor deze dienst: ‘De markt is er nog niet klaar voor.' Het concurrerende bureau Onetomarket constateert hetzelfde: 'Er is niet veel vraag, maar de vraag is wel groeiende.'

Volgens beide bureaus zijn er twee oplossing bij online reputatieschade. Ten eerste kan een bedrijf, zoals UPC doet, de blogs bijhouden en adequaat op negatieve berichten reageren. Ten tweede kan het raadzaam zijn de resultatenlijst van Google te beïnvloeden via zoekmachinemarketing. Bij een publicitair tegenoffensief kan een bedrijf het ‘slechte nieuws begraven’ door bijzonder veel positieve berichten op sites te plaatsen. (Het Financieele Dagblad)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in