Overslaan en naar de inhoud gaan

Experiment Nestlé: 'In opdracht gemaakte docu, maar met gegarandeerde journalistieke vrijheid'

De documentaire ‘Mede mogelijk gemaakt…’ is gemaakt in opdracht van Nestlé, maar met gegarandeerde journalistieke vrijheid. Werkt…
Mede mogelijk gemaakt...
Mede mogelijk gemaakt...
© Foto: Lars Gierveld tussen de boeren in Banko, Ghana. Credits: Samie Reynaerts
Mede mogelijk gemaakt...
Mede mogelijk gemaakt...
© Foto: Lars Gierveld tussen de boeren in Banko, Ghana. Credits: Samie Reynaerts

Het is een bekend recept om journalisten in te pakken met een tot in de puntjes verzorgde persreis waar alle positieve highlights van een merk, product, dienst voor het voetlicht worden gebracht. Bij Nestlé vroegen ze zich af of het niet beter is om zich kwetsbaarder op te stellen, en twee journalisten, Lars Gierveld en Jochem Pinxteren, in te huren, en die middels een contract (de Nederlandse Vereniging voor Journalisten hielp mee dat te waarborgen in een contract) volledige onafhankelijkheid te bieden. En de te onderzoeken materie was gevoelig, zij kregen namelijk de opdracht om het Nestlé Cocoa Plan te bezoeken. Gevoelig omdat de cacaoteelt wereldwijd regelmatig onder vuur ligt vanwege wantoestanden op het gebied van (on)eerlijke handel, miserabele arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en zelfs slavernij.

related partner content for mobile comes here

De intentie van de documentaire van 50 minuten is om de reis te laten zien die Gierveld en Pinxteren doormaken om het inkomen van de boeren te verbeteren. Afhankelijk van de situatie rondom COVID-19 komen zij later dit jaar op RTL Z met zes mini-afleveringen van tien minuten, waarin zij de grote onderwerpen in de cacao industrie bespreken: kinderarbeid, ontbossing, vrouwenemancipatie en meer.

Van mening verschillen

Judy Schnitger – Zwinkels, hoofd corporate communicatie, affairs en duurzaamheid bij Nestlé Nederland, zegt dat het project is ontstaan vanuit weerstand. Nestlé realiseert zich dat het met een zeker wantrouwen wordt bekeken. Schnitger: ‘Een grote organisatie als Nestlé heeft nu eenmaal weerstand, zeker in deze tijd: “Big is bad.” Wij geloven in alle inspanningen die we leveren om de boeren te helpen. Om dat te laten zien en voelen is meer nodig dan een persreis. En die transparantie wilden we bieden.’ Schnitger vroeg de journalisten op pad te gaan en kritisch en eerlijk te zijn over wat ze tegenkomen. Schnitger: ‘Gedurende het jaar verschilden we nog wel eens van mening over wat dat inhield.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Theo van der Meer

Interessant experiment. Had van mij best een langer artikel mogen zijn met de inzichten van beide kanten over over dit experiment. Of komt dat in de docu zelf aan bod?

Roderick Mirande

Beste Theo, er komt nog een follow-up op dit 'kortje'. Ik sprak met hoofd communicatie, directeur chocolade en de betrokken journalist. Komt online op 6 mei in de middag. Groet, Roderick - Adformatie

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in