Experiment Nestlé: 'In opdracht gemaakte docu, maar met gegarandeerde journalistieke vrijheid'
Het is een bekend recept om journalisten in te pakken met een tot in de puntjes verzorgde persreis waar alle positieve highlights van een merk, product, dienst voor het voetlicht worden gebracht. Bij Nestlé vroegen ze zich af of het niet beter is om zich kwetsbaarder op te stellen, en twee journalisten, Lars Gierveld en Jochem Pinxteren, in te huren, en die middels een contract (de Nederlandse Vereniging voor Journalisten hielp mee dat te waarborgen in een contract) volledige onafhankelijkheid te bieden. En de te onderzoeken materie was gevoelig, zij kregen namelijk de opdracht om het Nestlé Cocoa Plan te bezoeken. Gevoelig omdat de cacaoteelt wereldwijd regelmatig onder vuur ligt vanwege wantoestanden op het gebied van (on)eerlijke handel, miserabele arbeidsomstandigheden, kinderarbeid en zelfs slavernij.
De intentie van de documentaire van 50 minuten is om de reis te laten zien die Gierveld en Pinxteren doormaken om het inkomen van de boeren te verbeteren. Afhankelijk van de situatie rondom COVID-19 komen zij later dit jaar op RTL Z met zes mini-afleveringen van tien minuten, waarin zij de grote onderwerpen in de cacao industrie bespreken: kinderarbeid, ontbossing, vrouwenemancipatie en meer.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisVan mening verschillen
Judy Schnitger – Zwinkels, hoofd corporate communicatie, affairs en duurzaamheid bij Nestlé Nederland, zegt dat het project is ontstaan vanuit weerstand. Nestlé realiseert zich dat het met een zeker wantrouwen wordt bekeken. Schnitger: ‘Een grote organisatie als Nestlé heeft nu eenmaal weerstand, zeker in deze tijd: “Big is bad.” Wij geloven in alle inspanningen die we leveren om de boeren te helpen. Om dat te laten zien en voelen is meer nodig dan een persreis. En die transparantie wilden we bieden.’ Schnitger vroeg de journalisten op pad te gaan en kritisch en eerlijk te zijn over wat ze tegenkomen. Schnitger: ‘Gedurende het jaar verschilden we nog wel eens van mening over wat dat inhield.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lidInteressant experiment. Had van mij best een langer artikel mogen zijn met de inzichten van beide kanten over over dit experiment. Of komt dat in de docu zelf aan bod?
Beste Theo, er komt nog een follow-up op dit 'kortje'. Ik sprak met hoofd communicatie, directeur chocolade en de betrokken journalist. Komt online op 6 mei in de middag. Groet, Roderick - Adformatie