‘Armoedebestrijding belangrijkste duurzaamheids-thema’
Die bevindingen zijn afkomstig uit de eerste Duurzaamheid Monitor, die afgelopen maandag werd gepresenteerd door stichting iNSnet. De Duurzaamheid Monitor is een consumentenonderzoek naar de drijfveren en belemmeringen voor duurzaam gedrag onder Nederlanders. Uit het onderzoek blijkt dat Nederlanders best bereid zijn duurzaam te kopen en te leven, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Geld speelt daarbij niet de enige rol.
“Mensen willen best, maar slechts een kleine groep is zo gemotiveerd dat ze omwille van duurzaamheid ook een extra inspanning willen leveren, hetzij in moeite, hetzij in geld. Een grote groep is zeker voor duurzaamheid te porren, mits mensen daar binnen hun gebruikelijke patroon gevolg aan kunnen geven,”? stelt Peter van Vliet, voorzitter van stichting iNSnet, de initiatiefnemer van de Duurzaamheid Monitor.
Aan duurzame producten worden volgens Van Vliet dezelfde eisen gesteld als aan andere producten: kwaliteit moet in verhouding staan tot de prijs en de producten moeten gewoon overal verkrijgbaar zijn. Bovendien wordt verwacht dat duurzame producten ook als zodanig herkenbaar zijn. Als er weinig duurzaam wordt verkocht, ligt dat volgens de onderzoeker meer aan de aanbieder dan aan de consument en ligt er nog een dankbare klus voor marketeers en communicatiemensen.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisUit het onderzoek komt naar voren dat sociaal volggedrag een minder grote rol speelt dan vaak wordt gedacht. Het argument 'ik gedraag me pas duurzaam als iedereen het doet' scoort zeer laag. Voorts is genetisch gemanipuleerde voeding volgens het onderzoek niet zo’n hot item als vaak wordt aangenomen: ‘genetische manipulatie’ scoort als minst belangrijke duurzame onderwerp. Als belangrijkste duurzaamheids-thema werd ‘armoedebestrijding’ genoemd. Als het meest vertoonde duurzame gedrag ‘afval scheiden’. De grootste zorg is volgens de respondenten ‘veiligheid in de wereld’. De grootste stimulans is ‘duidelijk maatschappelijk voordeel’. De grootste drempels zijn ‘gebrek aan geld en gebrek aan kennis / informatie’. En het minst populair is ‘minder reizen en steunen van organisaties’.
Aan het onderzoek, dat werd uitgevoerd door Flycatcher Internet Research uit Maastricht, namen verder deel de Kleine Aarde, MVO Nederland, NCDO, One World Nederland en Planet 2025 Network. Het onderzoek bestond uit een algemene vragenlijst en uit vragen met betrekking tot de participanten, die werden beantwoord door een representatief panel van meer dan 1000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Een samenvatting van de resultaten is beschikbaar via http://www.insnet.nl/duurzaamheidmonitor.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid