Overslaan en naar de inhoud gaan

Als een wolf de grens oversteekt, ligt er een communicatieplan voor hem klaar

Voorlichting moet 'helder en eenduidig' zijn
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Wat te doen als er een wolf door Nederland loopt? In elk geval moet de voorlichting &;helder en eenduidig&; zijn. Dat is dan ook het doel van het Wolvendraaiboek Nederland, opgesteld door onder meer het Interprovinciaal Overleg (IPO) en het ministerie van Economische Zaken.

related partner content for mobile comes here

Het &;operationeel draaiboek wolf fase 1&; telt 61 pagina&;s en behandelt onder meer waarnemingen, meldingen, schades, gezondheidsrisico’s en communicatie, meldt het ANP.

Communicatieplan klaar

Er is in ons land nog niet heel veel ervaring met loslopende wolven. Vorig jaar maart kwam er eentje vanuit Duitsland onze grens over. Mocht die besluiten opnieuw deze kant op te komen, dan ligt er een communicatieplan voor hem klaar.

Helemaal ‘voldragen’ is dit nog niet – de makers noemen het een groeidocument - maar de contouren voor de communicatie worden er wel geschetst, evenals de verantwoordelijkheden.

&;Issuemanagement ontwikkelen&;

Het Wolvendraaiboek beschrijft de communicatieacties bij 5 scenario’s. Van &;geen wolf&; en de milde variant, er is een wolf gesignaleerd, tot de zwaarste categorie, scenario 5: een wolf bedreigt mensen of heeft een menselijk slachtoffer gemaakt.

In dat geval dan ‘moet issuemanagement worden ontwikkeld’, aldus het plan: ‘Een hoog persoon (Gedeputeerde of hoofd Veiligheidsregio) communiceert hierover. Wees helder wanneer een wolf probleemwolf is en wat dan de gevolgen zijn. (…) Grijp in en communiceer dat dit geval zeldzaam, ernstig en tragisch is, maar dat er conform afspraak ingegrepen wordt. Communiceer hoe dit te voorkomen: Een wolf moet wild blijven. Wolven niet voeren.’

Eenduidig

Ook zal de verantwoordelijke burgemeester worden geadviseerd om een crisisteam op te zetten, dat hij of zij zal voorzitten.

Het uitgangspunt van het plan is ‘eenduidigheid’, het begrip valt zeven keer, van informatie richting publiek en media. 

Foto: Derek Audette

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in