Overslaan en naar de inhoud gaan

Aantrekkingskracht van 'disturbers' als Uber, Zalando en Tesla neemt razendsnel toe

Alleen bedrijven die slag naar online hebben gemaakt, blijven aantrekkelijk, aldus Incompany 500-onderzoek.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Shell is voor de achtste keer in elf jaar op de eerste plaats geëindigd in het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek naar de aantrekkingskracht en reputatie van organisaties bij de diverse stakeholders. Desondanks zet de de indrukwekkende opmars van uitdagers door. Hoewel de top-10 een staalkaart blijft van het grote Nederlandse bedrijfsleven, worden verder omlaag in de ranking steeds meer oude, traditionele bedrijven van hun troon gestoten.

related partner content for mobile comes here

Verschuivingen

Het jaarlijkse Incompany 500-onderzoek dat wordt uitgevoerd door MWM2 toont grote verschuivingen binnen bijna alle marktsectoren. Veel klassieke bedrijven hebben het moeilijk, terwijl gloednieuwe initiatieven, zoals Uber, Zalando en Tesla, razendsnel oprukken in de ranking.

Het succes van de technologie- en internetbedrijven – veelal met een NASDAQ-notering – neemt exponentieel toe, terwijl bedrijven zoals Makro, Holland Casino, BDO, Scania, Fiat, Renault, Wegener en NRC Handelsblad de top 500 verlaten.

Versneld investeren

Bedrijven die de gang naar de onlinewereld echt goed hebben gemaakt, behouden of verkrijgen aantrekkingskracht; de rest zakt weg.

Volgens René Gerhardus, hoofdredacteur van Incompay, is in het onderzoek te zien dat stakeholders versneld hun geld op die nieuwe spelers zetten.

Trends in aantrekkingskracht:

Top 10 is nog traditioneel

Shell (1), KLM (2), ING (3), Philips (4), Rabobank (5), Ahold (6), ASML (7), Unilever (8), ABN Amro (9), KPN (10)

Online-uitdagers komen binnen of stijgen door

Coolblue (58), Blendle (149), Zalando (124), Amazon (148), Uber (248), Airbnb (373)

Techbedrijven doen het goed

ASML (7), Google (17), Apple (18), Tesla (120)

Aantrekkingskracht is meer dan reputatie, al blijft reputatie belangrijk op de langere termijn

Rijksmuseum (55), Nike (78), Artsen zonder Grenzen (48), NL Rode Kruis (94), Samsung (98): allemaal in de reputatie top 10

De drie banken in de top -10 op aantrekkingskracht scoren allemaal laag op reputatie

Top-10 aantrekkingskracht

  • 1.   Shell
  • 2.   KLM
  • 3.   ING
  • 4.   Philips
  • 5.   Rabobank
  • 6.   Ahold
  • 7.   ASML
  • 8.   Unilever
  • 9.   ABN AMRO
  • 10.  KPN
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in