Overslaan en naar de inhoud gaan

We hebben de communicatieve kracht van verspreiders desinformatie enorm onderschat

Een jaar na de eerste Corona-lockdown trekt Michel van Baal de conclusie. Communicatie heeft nauwelijks antwoord op fake nieuws-verspreiders
Protest in Den Haag vorig jaar tegen het 'complot' van Bill Gates en Hugo de Jonge
Protest in Den Haag vorig jaar tegen het 'complot' van Bill Gates en Hugo de Jonge
© Bart Maat, ANP
Protest in Den Haag vorig jaar tegen het 'complot' van Bill Gates en Hugo de Jonge
Protest in Den Haag vorig jaar tegen het 'complot' van Bill Gates en Hugo de Jonge
© Bart Maat, ANP

Door Michel van Baal

Als me een ding duidelijk geworden is het afgelopen jaar: we onderschatten de communicatiekracht van desinformatieverspreiders schromelijk.

related partner content for mobile comes here

Dit jaar heeft me laten zien hoe goed en effectief die groep het pallet aan communicatiemiddelen weet in te zetten. We hebben in zowel het communicatievak als de journalistiek nog steeds geen goed antwoord gevonden hoe we met ze moeten omgaan.

Veel communicatie-experts zullen zeggen: ‘zoek de dialoog’, maar dat is helaas niet mogelijk. Je kunt niet ‘in dialoog’, want deze groep wil geen dialoog maar wil je podium.

Je kunt ze ook niet negeren, want dan polariseer je en voed je het slachtoffernarratief ‘we mogen het niet zeggen’.

Meer communicatie gaat ook niet helpen, integenedeel. De mensen op wie de verspreiders van desinformatie invloed hebben zitten zo diep in de ‘rabbit hole’ dat onze middelen ze niet meer bereiken.

Misinformatieverspreiding is in feite een effectieve vorm van parasitaire communicatie, en het groeit. Het wordt steeds effectiever.

Wat doen we daartegen? Voorheen suste ik mezelf met de gedachte dat Nederlanders een nuchter volkje zijn, en dat het hier – in tegenstelling tot de VS - zo’n vaart niet al lopen. Nu weet ik dat niet meer zo zeker.

 

Lees ook het ervaringsverhaal van Jos Govaart over dit onderwerp en de reacties daarop: 'Beste aanpak van wappies en nepnieuws kennen we. Tot je zelf in de shitstorm zit' 

Coronacommunicatie, een webinar en Clubhouse-meeting 

Deze week op Adformatie verschillende columns over coronacommunicatie. Dit is een aanloop naar het webinar ‘Communiceren in coronatijd’ van Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie van aanstaande maandag 15 maart van 13-14 en van 15-16 uur. Aansluitend houdt Adformatie vanaf 16.00 uur een napraatsessie via een Clubhouse-room met onder anderen Betteke van Ruler, Herman Wiersema (hoofd Communicatie NCTV en Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie, NKC) en Robin Middel (Coördinator NKc) Aanmelden voor het webinar kan hier. Voor de Clubhouse-meeting kun je hier terecht.

Het webinar is een co-productie van het Nationaal Kernteam Crisiscommunicatie, Adformatie, Logeion, de Academie voor Overheidscommunicatie en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in