Overslaan en naar de inhoud gaan

Verzekeraars lopen online klanten mis

De helft van de Nederlandse internetgebruikers boven de achttien jaar (50,3 procent) overweegt zijn reisverzekering online af te…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Nederlandse internetgebruiker blijkt te hoge verwachtingen te hebben als het gaat om reisverzekeringen op internet. Gemiddeld 60 procent van de respondenten gaf achteraf aan dat de bezochte website niet voldeed aan de verwachtingen. Zo had driekwart van de respondenten erop gerekend direct online een reisverzekering te kunnen afsluiten. Hiermee gaat er een duidelijke boodschap richting Interpolis en Unigarant, die deze mogelijkheid niet bieden.

related partner content for mobile comes here

ING-dochter Wellowell scoort als relatieve nieuwkomer heel goed. Van de bezoekers van de geeft 64 procent aan via deze site een verzekering te willen afsluiten. Hiermee staat Wellowell op dit punt bovenaan. Wellowell onderscheidt zich echter van de andere sites, omdat het een tussenpersoon is in plaats van een verzekeraar. Op basis van uitgebreide informatie kunnen internetgebruikers via Wellowell diverse verzekeringen vergelijken en bij verschillende verzekeringsmaatschappijen direct afsluiten. De aangesloten verzekeraars zijn allemaal bekende partijen, waaronder ING´s eigen Nationale Nederlanden.

De Wellowell-bezoekers zijn dusdanig positief over de hoeveelheid informatie, de mogelijkheid tot vergelijken en het verzorgde uiterlijk dat het Wellowell blijkbaar niet zwaar wordt aangerekend dat het meer dan de helft van de bezoekers niet lukt de premie te berekenen voor een passende reisverzekering. Op dit punt scoort Wellowell het laagst van de onderzochte sites. Slechts 48 procent van de respondenten kan de premie berekenen (in 8 minuten en 13 kliks). scoort het beste als het gaat om het vervullen van de opdracht (81 procent van de respondenten slaagt hierin, in gemiddeld 7 minuten en 6,9 kliks). Bij Interpolis slaagt slechts 59 procent, maar deze site werkt wel het snelst. De respondenten die de premie kunnen bereken, hebben hier gemiddeld nog geen 2 minuten voor nodig. scoort net als Wellowell goed op gebruikersbeleving, met een hoog percentage respondenten dat op de site wel een verzekering wil afsluiten, 62 procent.

Gebruikers vinden de site makkelijk in het gebruik en deze voldoet daarmee toch aan de verwachtingen, dit ondanks het ontbreken van de mogelijkheid om direct een verzekering af te sluiten.Uit de resultaten van het onderzoek lijkt het dat internetgebruikers eerder kiezen voor een verzekeringssite als ze een bezoek als 'plezierig' en 'informatief' hebben ervaren dan wanneer ze snel tot concrete resultaten komen (functionaliteit). Kritiek op sites in het onderzoek is vooral gebaseerd op de sfeer ('te schreeuwerig’, ‘te priegelig’ of ‘onoverzichtelijk'). Het onbekendere wekt bijvoorbeeld wantrouwen op door een 'goedkope' uitstraling. Aanbevelingen van respondenten variëren van verduidelijking van de polisvoorwaarden tot de vraag wie het bedrijf is 'achter' de site.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in