
Dus vroegen Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Communicatie 24 experts bij welk beleid onze vakgenoten - en alle andere Nederlanders - het meest gebaat zijn.
Gé Key is strateeg/oprichter schreef deze Troonrede voor Adformatie. Key meent dat er geen recessie is, alleen verandering.
Vacatures
Directeur-bestuurder
PublicSpirit in opdracht van Visit FlevolandEvent Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftVakgenoten!
Sommigen onder u denken dat we midden in een recessie zitten. Er is geen recessie. Wat u recessie noemt heet verandering. U weet wel, wat u predikt bij al uw opdrachtgevers. Heinz en Unilever doen merken als Calvé, King, Brinta en De Ruyter van de hand. Niemand die ze koopt: te veel risico, te kleine markt. Akzo verhuist de productie naar Frankrijk, Fox stopt Nederlands voetbal achter de decoder. DOW gaat straks terug naar de VS en KPN doet het gewoon: verdwijnen. Gisteren vielen banken, morgen energiebedrijven. Overmorgen ontdekt u dat waterbedrijven, ziekenhuizen en kinderopvang in handen zijn van venture capitalists. Is dat erg? Nee. Helemaal niet. Dat wilden we toch. Ergo, niet piepen.
Een volk dat op donderdagmiddag al begint iedereen een prettig weekend te wensen, veiligheid bevordert door op zesbaanswegen 80 en op tweebaans 130 te rijden, ondernemerschap stimuleert door zzp’ers hun zelfstandigenaftrek af te pakken, spaart voor later om dat gespaarde vermogen vervolgens weer door de overheid te laten afpakken, het langstzittende en dikste Kamerlid benoemt tot staatssecretaris van EZ met als aandachtsgebied voedselkwaliteit, en de ene helft van de bevolking laat betalen om de werkende andere helft te controleren en te bekeuren, tja, zo’n volk verdient niet beter!
Maar als zo vaak hebben de Muppets het verlossende antwoord: Mahna, mahna. 2014 wordt het jaar van verandering. Stop met kijken, luisteren of lezen van Nederlandse media. Kijk naar TV5, lees The Guardian, luister naar Spotify. Nederland bestaat niet meer. Er is een Europese markt. Dat wilden we toch? Eén Europa. Een global markt. Ik wel! Volop kansen voor internationale business. Stop met dreumesdenken. Waarom kunnen Nederlandse bureaus niet werken voor Europese merken? W+K, 180, KesselsKramer, Sid Lee et cetera doen niet anders. Heerlijk, niet meer dat nationale gedoe. Een global market. Schuif de gordijnen opzij. Flikker die plak kaas van je boterham. Eet Kimchi. Kijk naar buiten. Pitch op klanten in Duitsland, Frankrijk, Amerika. Open in Shanghai of Buenos Aires.
Oh, ja, die Troonrede. Nou, simpel. U heeft niets te verwachten van de politiek. De politiek is de controle kwijt. Korte termijn telt. En DWDD. Een ander adagium dan uitgaven omlaag, belasting omhoog is er niet. Vergelijkbaar met de cfo van een bureaunetwerk. ‘I want 15 percent of every dollar.’ En creativiteit, my ass. U moet het zelf doen. Mensen opleiden, klanten benaderen, diensten ontwikkelen, risico’s nemen. Zo hoort het ook. Heerlijk. Niets erger dan bemoeienis of overheidshulp. De wereldmarkt ligt open. Ga aan de slag. Verander. Schud die Nederlandse zeik- en zeurcultuur van je af. Focus op je mensen en klanten. Of pak een boek, schrijf een script, post een foto van je kinderen (zucht). Maar luister nooit, nooit meer naar politici. En lees zeker nooit meer de Troonrede.
Gé Key is strateeg/oprichter van Animal Farm Amsterdam. Daarvoor was hij onder meer managing director G2 Nederland, cmo bij McCann Worldgroup en strateeg/eigenaar van Cygnus X-3. Hij schreef deze Troonrede voor Adformatie.
De volgende vakgenoten leveren een bijdrage aan deze reeks columns: Ton Planken, Michiel Buitelaar, Rik Heijmen, Lot Keijzer, Juilan Stevense, Reyn Jongenelen, Steven van Belleghem, Pieter Meijer, Weskley Terhaar, Betteke van Ruler, Jaap van Ginneken en Ron van der Jagt.
Alle troonredes leest u de komende weken terug in ons Troonrede-channel
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee