Overslaan en naar de inhoud gaan

‘RTL overtrad jarenlang reclameregels’

RTL heeft jarenlang de regels op het gebied van de maximaal toegestane hoeveelheid reclamezendtijd op tv overtreden.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In de jaren 2006 en 2007 heeft RTL structureel de maximaal toegestane hoeveelheid reclame op tv overschreden. Dat bevestigen meerdere doorgaans goed ingevoerde bronnen in de tv-industrie, onafhankelijk van elkaar, aan Adformatie.

related partner content for mobile comes here

Het ging daarbij vooral om de altijd overvraagde primetime-blokken. Het maximaal toegestane aantal van twaalf reclameminuten per uur werd in primetime structureel met een à twee minuten verlengd, waardoor reclameblokken van acht à achtenhalve minuut ontstonden. Insiders schatten dat die overschrijding RTL miljoenen, zo niet tientallen miljoenen euro’s extra aan reclamegeld heeft opgeleverd.

De zaak komt nu aan het licht door de arbitrage die John de Mol tegen de huidige en voormalige RTL-top heeft aangespannen. Dat gebeurde kort na de overname van De Mols Talpa door RTL, medio 2007. Toen kwam RTL namelijk met cijfers die aanzienlijk minder goed waren dan vooraf was verwacht. Om boven tafel te krijgen hoe dat kon, volgde een arbitragezaak, die nog altijd, achter gesloten deuren, loopt.

Nieuwe informatie wijst er nu op dat De Mol en zijn mensen de structurele overschrijding van de primetime-blokken in de periode vóór de overname hebben ontdekt. Die overschrijding leverde de aanzienlijk hogere omzetten op die ten tijde van de overname ineens lager uitvielen. De Mol heeft afgelopen zomer (via een advocatenkantoor) een gerenommeerd auditbureau in Amsterdam gevraagd de overschrijdingen in kaart te brengen. Een betrokkene van dat bureau: ‘Ik kan het niet tot achter de komma vertellen, maar ik kan wel bevestigen dat dit in de periode 2006-2007, is gebeurd.’

Doordat RTL niet onder de Nederlandse maar de Luxemburgse mediawet valt, wordt de uitgezonden hoeveelheid reclamezendtijd niet door het Nederlandse Commissariaat voor de Media maar door een Luxemburgse evenknie gemonitord. Een boetesysteem zoals in Nederland kent men daar niet, wel kan een zender haar uitzendlicentie verspelen. Overigens meldt het Commissariaat in Nederland dat RTL buiten het toezicht valt, maar wel door middel van steekproeven wordt gecontroleerd. ‘Dit om de marktverhouding met betrekking tot SBS in de gaten te houden’, aldus een woordvoerder.

Talpa zegt bij monde van woordvoerder Thomas Notermans ‘niets over de inhoud van de procedure kwijt te willen, juist ook omdat deze achter gesloten deuren plaatsvindt’. Ook RTL zegt niet te kunnen ingaan op de inhoud van de arbitrage. Wanneer die wordt voltooid, is nog niet bekend.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in