Prijs enig relevant keuzecriterium voor autoverzekeringen


Deze constatering komt niet helemaal uit onverdachte bron, namelijk de financiële vergelijkingssite www.independer.nl, maar onderzoek geeft de site wel gelijk. Dure verzekeraars verdedigen hun hoge prijzen door te stellen dat ze superieure service bieden. Uit het onderzoek van Independer.nl blijkt echter dat duurdere verzekeraars helemaal niet beter zijn of zo ervaren worden.
Sinds begin oktober vraagt Independer.nl een deel van de bezoekers om aan te geven wat ze vinden van de dienstverlening van hun verzekeraar. Ruim 6.000 bezoekers hebben hun mening al gegeven over hun autoverzekeraar. Het marktonderzoek bureau Millward Brown / Centrum heeft de resultaten van dit onderzoek via separaat onderzoek gevalideerd en geeft aan dat de resultaten representatief zijn.
Belangrijkste conclusies van het onderzoek onder consumenten, in combinatie met gegevens over prijzen en voorwaarden van de verzekeraars zijn:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
1. De autoverzekering kan honderden euro’s goedkoper;
2. Klanten van dure verzekeraars hebben geen betere service beleving dan klanten van goedkope verzekeraars;
3. Verschillen in service beleving tussen verzekeraars zijn relatief klein;
4. Voorwaarden van autoverzekeringen (met name WA) ontlopen elkaar nauwelijks;
5. Klantenopinies nemen laatste excuses weg om te dure autoverzekering aan te houden;
6. Duurste verzekering is gemiddeld 100 procent duurder dan beste aanbod ;
De Independer.nl Consumenten Monitor geeft aan dat de ervaren service bij autoverzekeringen gemiddeld op een 7.3 ligt en niet heel ver uit elkaar ligt. Er is geen aantoonbare correlatie tussen gepercipieerde kwaliteit en de prijs die men teveel betaalt - een te hoge prijs lijkt eerder een signaal voor mindere dienstverlening. In onderzoek van de Consumentenbond werd al eerder gesteld: ‘De voorwaarden verschillen niet heel sterk. Heeft u eenmaal de offertes in huis, dan kunt u voor de goedkoopste verzekering kiezen. Dit geldt met name voor WA verzekeringen.’
Op de website www.independer.nl worden de resultaten van het onderzoek naar servicebeleving getoond. Ook loopt al sinds begin oktober de verzameling van hetzelfde type gegevens voor ziekenfonds en ziektekosten verzekeringen. Bij die producten lijkt een veel groter verschil in waardering van dienstverlening tussen de verschillende aanbieders te bestaan. Independer.nl verwacht de resultaten daarvan in december te kunnen publiceren en dan ook de nieuwe premies en voorwaarden 2004 integraal beschikbaar te hebben.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid