Overslaan en naar de inhoud gaan

Prijs enig relevant keuzecriterium voor autoverzekeringen

De Nederlandse consument stapt massaal over naar een andere supermarkt bij een prijsverschil van enkele euro's, maar bij autoverzekeringen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Deze constatering komt niet helemaal uit onverdachte bron, namelijk de financiële vergelijkingssite , maar onderzoek geeft de site wel gelijk. Dure verzekeraars verdedigen hun hoge prijzen door te stellen dat ze superieure service bieden. Uit het onderzoek van Independer.nl blijkt echter dat duurdere verzekeraars helemaal niet beter zijn of zo ervaren worden.
Sinds begin oktober vraagt Independer.nl een deel van de bezoekers om aan te geven wat ze vinden van de dienstverlening van hun verzekeraar. Ruim 6.000 bezoekers hebben hun mening al gegeven over hun autoverzekeraar. Het marktonderzoek bureau Millward Brown / Centrum heeft de resultaten van dit onderzoek via separaat onderzoek gevalideerd en geeft aan dat de resultaten representatief zijn.

related partner content for mobile comes here

Belangrijkste conclusies van het onderzoek onder consumenten, in combinatie met gegevens over prijzen en voorwaarden van de verzekeraars zijn:

1. De autoverzekering kan honderden euro’s goedkoper;
2. Klanten van dure verzekeraars hebben geen betere service beleving dan klanten van goedkope verzekeraars;
3. Verschillen in service beleving tussen verzekeraars zijn relatief klein;
4. Voorwaarden van autoverzekeringen (met name WA) ontlopen elkaar nauwelijks;
5. Klantenopinies nemen laatste excuses weg om te dure autoverzekering aan te houden;
6. Duurste verzekering is gemiddeld 100 procent duurder dan beste aanbod ;

De Independer.nl Consumenten Monitor geeft aan dat de ervaren service bij autoverzekeringen gemiddeld op een 7.3 ligt en niet heel ver uit elkaar ligt. Er is geen aantoonbare correlatie tussen gepercipieerde kwaliteit en de prijs die men teveel betaalt - een te hoge prijs lijkt eerder een signaal voor mindere dienstverlening. In onderzoek van de Consumentenbond werd al eerder gesteld: ‘De voorwaarden verschillen niet heel sterk. Heeft u eenmaal de offertes in huis, dan kunt u voor de goedkoopste verzekering kiezen. Dit geldt met name voor WA verzekeringen.’
Op de website worden de resultaten van het onderzoek naar servicebeleving getoond. Ook loopt al sinds begin oktober de verzameling van hetzelfde type gegevens voor ziekenfonds en ziektekosten verzekeringen. Bij die producten lijkt een veel groter verschil in waardering van dienstverlening tussen de verschillende aanbieders te bestaan. Independer.nl verwacht de resultaten daarvan in december te kunnen publiceren en dan ook de nieuwe premies en voorwaarden 2004 integraal beschikbaar te hebben.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in