Online bestedingen in België met slechts 35 procent gegroeid
Uit een IAB-CIM-studie blijkt dat België nog achterblijft op het gebied van online marketingbestedingen. In 2005 zijn de investeringen met 35 procent gestegen naar 44 miljoen euro. Als de uitgaven aan Google worden meegeteld - die moeten worden geschat (Google geeft geen cijfers vrij) - komt dit bedrag op zo’n 55 miljoen. Stephanie Radochitzki (countrymanager Media Contacts en vice-voorzitter IAB) vindt het een ‘geruststellende stijging’. Máár: ‘Toch is de stijging nog niet wat ze moet zijn. Als we over de landsgrenzen heen kijken, merken we dat Nederland, Groot-Brittannië en Frankrijk het stukken beter doen met een groei van 46 tot zelfs 74 procent. België doet het tegenover de andere landen dus slecht.’
In 2005 waren er in België per maand meer dan 250 adverteerders actief op internet. De actiefste online-adverteerders zijn bedrijven uit de sector cultuur, toerisme en ontspanning (28 procent van de totale bestedingen), gevolgd door bank- en verzekeringsdiensten (25 procent), transport (14 procent) en telecom (12 procent). Per campagne werd er gemiddeld 53 duizend euro bruto uitgegeven.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
De groei van het aantal adverteerders heeft gevolgen voor de mediaplanning: er moet steeds meer op lange termijn worden gewerkt. Radochitzki: ‘De briefing van de klant zal vroeger moeten komen. De planning zal nu enkele maanden op voorhand gemaakt moeten worden om tijdig te reserveren. Meer en meer is er al één of twee maanden voor de gewenste datum geen mediaruimte meer beschikbaar.’ Geen wonder dus dat de grote portals hun prijzen hebben verhoogd. Qua investeringen in type media: 63 procent van de bestedingen ging naar display-advertising (banners, skyscrapers, leaderboards, IMU’s), 21 procent naar keyword-buying (Google), 8 procent naar content-integration en 7 procent naar e-mailing. Vooral de portals hebben te lijden onder de opkomst van keyword-buying.
Bron: MediaMarketing
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid