Overslaan en naar de inhoud gaan

Online bestedingen in België met slechts 35 procent gegroeid

De Belgische online marketingbestedingen groeien sterk. Maar niet sterk genoeg.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit een IAB-CIM-studie blijkt dat België nog achterblijft op het gebied van online marketingbestedingen. In 2005 zijn de investeringen met 35 procent gestegen naar 44 miljoen euro. Als de uitgaven aan Google worden meegeteld - die moeten worden geschat (Google geeft geen cijfers vrij) - komt dit bedrag op zo’n 55 miljoen. Stephanie Radochitzki (countrymanager Media Contacts en vice-voorzitter IAB) vindt het een ‘geruststellende stijging’. Máár: ‘Toch is de stijging nog niet wat ze moet zijn. Als we over de landsgrenzen heen kijken, merken we dat Nederland, Groot-Brittannië en Frankrijk het stukken beter doen met een groei van 46 tot zelfs 74 procent. België doet het tegenover de andere landen dus slecht.’

related partner content for mobile comes here

In 2005 waren er in België per maand meer dan 250 adverteerders actief op internet. De actiefste online-adverteerders zijn bedrijven uit de sector cultuur, toerisme en ontspanning (28 procent van de totale bestedingen), gevolgd door bank- en verzekeringsdiensten (25 procent), transport (14 procent) en telecom (12 procent). Per campagne werd er gemiddeld 53 duizend euro bruto uitgegeven.

De groei van het aantal adverteerders heeft gevolgen voor de mediaplanning: er moet steeds meer op lange termijn worden gewerkt. Radochitzki: ‘De briefing van de klant zal vroeger moeten komen. De planning zal nu enkele maanden op voorhand gemaakt moeten worden om tijdig te reserveren. Meer en meer is er al één of twee maanden voor de gewenste datum geen mediaruimte meer beschikbaar.’ Geen wonder dus dat de grote portals hun prijzen hebben verhoogd. Qua investeringen in type media: 63 procent van de bestedingen ging naar display-advertising (banners, skyscrapers, leaderboards, IMU’s), 21 procent naar keyword-buying (Google), 8 procent naar content-integration en 7 procent naar e-mailing. Vooral de portals hebben te lijden onder de opkomst van keyword-buying.
Bron: MediaMarketing

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in