Onderzoek: splitscreen advertising werkt voor Carpetright
Splitscreen advertising (het laten zien van een spot direct na de programma-aankondiging, in de look and feel van de betreffende zender) blijkt effectief in het stimuleren van merkeffecten. Aldus MediaCom en RTL Nederland.
De twee deden onderzoek onder 4000 respondenten, uitgevoerd door Memo2 voor adverteerder Carpetright.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente AltenaIn het onderzoek is gekeken naar verschillen tussen splitscreen advertising, een reguliere spot en de combinatie van de twee varianten. Hierbij is een uitsplitsing gemaakt in effecten op Carpetright klanten en niet-klanten. Bij niet-klanten leidt een contact met een reguliere spot tot 30 procent stijging in reclamebekendheid. Wanneer men in contact is geweest met splitscreen advertising is een stijging van 42 procent te zien.
Een combinatie werkt het beste: wanneer consumenten met beide varianten in contact zijn gekomen, zie je een stijging van 77 procent.
De herkenning van een commercial via splitscreen ligt 45 procent hoger dan bij de groep die in contact is geweest met alleen een reguliere spot.
Bij een contact met zowel een reguliere spot als splitscreen advertising stijgt de herkenning met nog eens 26 procent.
De reclamebekendheid onder klanten was 40 procent hoger dan bij een reguliere spot en de combinatie van spotinzet en split screen advertising leverde nog eens 23 procent extra op. De splitscreen spots be-invloeden daarnaast ook de koopintentie, voornamelijk onder niet-klanten.
Volgens MediaCom kan de verklaring gevonden worden in het feit dat splitscreen advertising het mogelijk maakt om een commercial te onttrekken uit reguliere reclameblokken. Zo wordt de consument blootge-steld aan diverse opeenvolgende reclameboodschappen.
‘Bij splitscreen advertising wordt de aandacht gericht op één specifieke commercial, in de look and feel van de zender, wat de attentiewaarde aanzienlijk verhoogt. Deze manier van adverteren is daarom vooral effectief voor categorieën of merken die doorgaans met minder aandacht worden bekeken of met een zwaar concurrentieveld te maken hebben.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid