Overslaan en naar de inhoud gaan

Omzet detailhandel krimpt nog steeds

De omzet van de detailhandel kwam in het tweede kwartaal van dit jaar 1,5 procent lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ondanks een prijsstijging van ruim 2 procent, viel de omzet van de detailhandel in het tweede kwartaal van 2013 1,5 procent lager uit dan in 2012. Het volume kromp bijna 4 procent.

related partner content for mobile comes here

Wie iets positiefs uit de dinsdag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) wil halen: de omzetdaling was wel kleiner dan in het voorgaande kwartaal.

Non-foodwinkels noteerden voor het negende kwartaal op rij een omzetdaling. Dit betrof echter wel de kleinste krimp in een jaar tijd (-3,4 procent). Zo wisten kledingwinkels en textielsupermarkten zich iets te herstellen van het slechte en relatief koude eerste kwartaal van dit jaar.

Voor winkels in consumentenelektronica pakte het tweede kwartaal minder goed uit. Zij boekten de grootste omzetdaling van de afgelopen vier jaar (-11 procent).

Winkels in voedings- en genotmiddelen behaalden 1,6 procent meer omzet. Daarmee nam de omzet minder sterk toe dan in het eerste kwartaal. De paasinkopen vielen vorig jaar vooral in april en dit jaar al in maart.

De omzetten van de postorderbedrijven en internetwinkels groeiden in het tweede kwartaal met 11 procent.

Het eerste kwartaal telde dit jaar een koopdag minder dan een jaar geleden. In het tweede kwartaal was er geen verschil in koopdagen.

Analisten verwachten dat de krimp van de omzet van de detailhandel over heel 2013 uitkomt op 1,4 procent. Voor 2014 voorzien zij een daling met 0,4 procent.

Bron: ANP

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in