Na 40 jaar nieuw logo voor UPS
Volgens UPS staat deze verandering voor de aanzienlijk verbrede expertise van het bedrijf. De afgelopen jaren heeft UPS een wereldwijde expansie doorgemaakt en heeft het een hele reeks aan nieuwe ‘supply chain’ diensten geïntroduceerd. Het bedrijf zal de kleur bruin blijven gebruiken voor alle werkzaamheden maar de verandering van het logo houdt onder meer in dat het pakketje met strik bovenop het schild zal verdwijnen.
‘UPS is vandaag de dag een heel ander bedrijf dan mensen zich vaak realiseren,’ aldus de Voorzitter en CEO Mike Eskew. ‘Vanaf vandaag is onze look weer geheel in overeenstemming met alle diensten die wij onze klanten bieden.’
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaGezien de schaal van het project, zou de aanpassing van UPS’s visuele identiteit de meest ingrijpende corporate identiteitsverandering ooit kunnen zijn. De UPS merknaam is één van het meest geziene en herkende merken ter wereld. In een heel jaar komt UPS bij 98 procent van de Amerikaanse huishoudens aan de deur en bedient klanten in meer dan 200 landen. Tachtig procent van de wereldbevolking kan door UPS binnen 48 uur of minder worden bereikt.
Het logo staat wereldwijd afgebeeld op meer dan 88,000 voertuigen, 257 grote straalvliegtuigen, 1,700 gebouwen, 70,000 op- en afhaalpunten, meer dan 1 miljoen uniformen en meer dan 3 miljard pakketten per jaar.
De visuele veranderingen zullen niet alleen bij het logo blijven. Om het wereldwijde bereik en de steeds verder uitbreidende diensten van UPS te communiceren, zal de zin ‘Synchronizing the World of Commerce’ deel gaan uitmaken van het design van de bedrijfsvliegtuigen en de bekende bruine package-cars. De nieuwe advertenties zullen ook het thema ‘synchronizing commerce’ bevatten.
En terwijl bruin de voornaamste kleur zal blijven die UPS zal vertegenwoordigen, zullen ook andere nieuwe complementaire kleuren deel gaan uitmaken van het design van vliegtuigen, pakketten en andere bedrijfsonderdelen.
Volgens Eskew was UPS vandaag van plan om het nieuwe logo tijdens verschillende evenementen wereldwijd te onthullen. Echter als gevolg van de huidige gebeurtenissen in het Midden–Oosten is besloten deze plannen veel kleinschaliger uit te voeren.
De meest zichtbare verandering aan het UPS logo is het verdwijnen van het pakketje met strik dat bovenop het schild prijkt. Ondanks het feit dat de kleine strik tot één van de meest herkenbare onderdelen van het bedrijfslogo behoorde, accepteerde UPS ironisch genoeg al enkele decennia geen pakketten met strik meer omdat deze verstrikt kunnen raken in de sorteermachines.
Het logo dat wordt vervangen, werd in 1961 door Paul Rand ontworpen, een gerenommeerd ontwerper die onder meer ook verantwoordelijk was voor het ontwerp van de logo’s van IBM, ABC, Westinghouse en Yale University.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid