Overslaan en naar de inhoud gaan

Ministerie van VWS wil depressie bespreekbaar maken

Publicis maakte een campagne waarbij invoelbaar wordt gemaakt hoe het is om een depressie te hebben.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In Nederland wordt het onderwerp depressie vermeden en er lijkt een taboe op te rusten. Terwijl zo’n 800.000 mensen een depressie hebben. Reden voor het Ministerie van VWS om een campagne te starten waarin we de ziekte bespreekbaar maken door Nederland te wijzen op de ernst ervan en hen aan te zetten de signalen van deze ziekte te erkennen en herkennen. 

related partner content for mobile comes here

Steef Nijhof, Creative Director Publicis: &;Depressie is een ernstige volksziekte, dat was al snel duidelijk. Maar pas tijdens de gesprekken die wij hadden met patiënten en zorgverleners in de aanloop naar deze campagne realiseerden we ons hoe groot de impact van deze ziekte eigenlijk is bij patiënten en hun omgeving. Er sterven jaarlijks meer mensen aan de gevolgen van een depressie dan in het verkeer. Met deze campagne willen wij deze ziekte beter herkenbaar maken. Want tijdig signaleren voorkomt vaak erger.&;

Rens Pluijm, Joep Meijburg, Ambassadors: &;We hebben geprobeerd met sound design het beklemmende gevoel van de films te benadrukken door de realiteit een beetje weg te duwen. Je hoort de omgeving wel maar hij komt niet echt binnen.&;

Moos Lamerus, senior producer MassiveMusic: &;Met de muziek hebben we geprobeerd om een idee te schetsen – al is het maar voor een paar seconden – van hoe apathisch en onbegrepen mensen met een depressie zich voelen en hoe ondraaglijk deze ziekte kan aanvoelen.&;




Credits campagne:

Opdrachtgever: Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport / DPC

Verantwoordelijk: Jan van Zomeren (VWS) en Suzanne Koning (DPC)

Bureau: Publicis

Creatie: Steef Nijhof, Sander Bergmeijer, Paul de Jongh, Patrick Wijnhoven

Strategie: Tom Peeters

Account: Jeroen van den Brink, Gerwin Bos

RTV: Joze Rikken

Productiemaatschappij: Bonkers

Regisseur: Rogier Hesp

D.O.P.: Ruben Impens

Producer: Saskia Kok, Jan Jinek

Edit: Tussen de Kadijken, Jelmar Hoekstra

Online & Grading: Crabsalad, Laurens Orij

Muziek: MassiveMusic

Music producer: Moos Lamerus

Geluid: Ambassadors, Rens Pluijm en Joep Meijburg

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in