Overslaan en naar de inhoud gaan

Kritiek op communicatie NWO: ‘Dwingt onderzoekers te overdrijven’

Wetenschapsorganisatie is het er niet mee eens, maar past tekst wel aan
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

In een column heeft Marc van Oostendorp, senior-onderzoeker aan het Meertens Instituut, geen goed woord over voor de communicatie-eisen die  NWO aan deze samenvattingen stelt.

Zo moeten die meestal worden aangeleverd op een moment waarop het volkomen onduidelijk is of je ooit geld krijgt.

Ook vindt Van Oosterdorp dat NWO de wetenschappers aanzet tot leugentjes en verhullen:

‘Je moet alles wat je zegt een beetje overdrijven, zaken opschrijven waar je eigenlijk niet achter kunt staan. ‘Overal’ in de tekst van 50 woorden moet je eigenlijk een ongemakkelijk gevoel hebben, maar iedere indicatie dat nuance nodig is, moet je vermijden. Ja, NWO vraagt hier letterlijk om teksten die onwetenschappelijk geformuleerd zijn en die dat verhullen.’

De tekst van NWO (artikel loopt hieronder verder):

Gebruik maximaal vijftig woorden om uw onderzoek in eenvoudige en heldere taal te beschrijven. Zeg dus niet ‘het mechanisme achter apoptose wordt onderzocht’, maar ‘de onderzoekers bekijken met de microscoop waarom spontane celdood optreedt.’ Spreek niet over ‘we’ of ‘wij’, maar over onderzoekers, de biologen, de letterkundigen o.i.d. Schrijf het stukje zo dat u geneigd bent om overal de volgende termen tussen te zetten: ‘in grote lijnen’, ‘kort door de bocht’, ‘ruwweg’, ‘onwetenschappelijk geformuleerd’, maar zet die termen er NIET in!

Van Oosterdorp kreeg op sociale media de nodige bijval zowel van wetenschapsjournalisten als -communicatieprofessionals.

 

NWO laat CommunicatieOnline in een schriftelijke reactie weten dat het zich niet kan vinden in Van Oostendorps conclusie dat het onderzoekers zou vragen om vooral onwetenschappelijk te werk te gaan.

Ook het verwijt dat NWO onderzoekers aanspoort te overdrijven en wetenschapscommunicatie niet serieus te nemen, ‘werpen wij verre van ons’.

 NWO: ‘Als je je buurman zou moeten uitleggen wat je de hele dag in dat lab staat te doen, hoe zou je dat dan samenvatten? Dat lijkt ons geen overbodige vraag.’

De ervaring leert NWO ‘dat het overgrote deel van de aanvragers grote moeite heeft om in begrijpelijk Nederlands uit te leggen wat hun onderzoeksvoorstel nu zo’n beetje inhoudt’.

‘We vragen van aanvragers nu juist om zich niet te verliezen in het eigen vakjargon, maar zich rekenschap te geven van lezers die geen diepgaande kennis hebben van de materie, maar wel geïnteresseerd zijn in wetenschap.’

NWO benadrukt dat het vraagt om een publiekssamenvatting over het onderzoeksvoorstel. Die is geen onderdeel van het onderzoeksvoorstel zelf.

NWO neemt zich de kritiek op de formulering van de tekst overigens wel ter harte, en past die aan. ‘Ook zijn we ons aan het beraden op de vraag of een publiekssamenvatting in het stadium van een aanvraag indienen al echt noodzakelijk is.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in