Overslaan en naar de inhoud gaan

Internetkeurmerk kan vertrouwen consument schaden

Er moeten regels komen voor keurmerkorganisaties die verkopers op het internet labels verlenen waarmee zij hun betrouwbaarheid kunnen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Jurist Paolo Balboni stelt in zijn proefschrift de geloofwaardigheid van deze organisaties ter discussie en vindt dat internetconsumenten door de keurmerken verkeerde informatie kunnen krijgen. Hij pleit daarom voor het invoeren van internationale aansprakelijkheidsregels voor deze organisaties.

related partner content for mobile comes here

Door een internetkeurmerk aan zijn website te verbinden hoopt een internetverkoper dat een consument minder vragen stelt over zijn integriteit op zakelijk gebied en veiligheid. De huidige praktijk van keurorganisaties levert een risico op voor consumenten die vertrouwen hebben in die keurmerken, zegt Balboni.

De organisaties presenteren zichzelf als onafhankelijke partijen die diensten leveren aan internetverkopers. Maar keurmerken zijn goedkoop, makkelijk te verkrijgen en hebben vooral tot doel om het vertrouwen van de klanten te winnen. Balboni: 'Dat betekent dat deze keurmerkdienst niet garant staat voor kwaliteit en dat een consument schade kan oplopen doordat hij misleidende informatie krijgt. Maar hij kan daar vervolgens moeilijk iemand voor aansprakelijk stellen.'

Paolo Balboni studeerde recht aan de universiteit van Bologna, waar hij zijn masters behaalde, en promoveert nu aan de Faculteit rechtsgeleerdheid bij TISCO (Tilburg Institute for Interdisciplinary Studies of Civil Law and Conflict Resolution Systems) en TILT (Tilburg Institute for Law, Technology and Society). Hij werkt momenteel als associate bij Baker & McKenzie Milan.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in