Internetkeurmerk kan vertrouwen consument schaden


Jurist Paolo Balboni stelt in zijn proefschrift de geloofwaardigheid van deze organisaties ter discussie en vindt dat internetconsumenten door de keurmerken verkeerde informatie kunnen krijgen. Hij pleit daarom voor het invoeren van internationale aansprakelijkheidsregels voor deze organisaties.
Door een internetkeurmerk aan zijn website te verbinden hoopt een internetverkoper dat een consument minder vragen stelt over zijn integriteit op zakelijk gebied en veiligheid. De huidige praktijk van keurorganisaties levert een risico op voor consumenten die vertrouwen hebben in die keurmerken, zegt Balboni.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDe organisaties presenteren zichzelf als onafhankelijke partijen die diensten leveren aan internetverkopers. Maar keurmerken zijn goedkoop, makkelijk te verkrijgen en hebben vooral tot doel om het vertrouwen van de klanten te winnen. Balboni: 'Dat betekent dat deze keurmerkdienst niet garant staat voor kwaliteit en dat een consument schade kan oplopen doordat hij misleidende informatie krijgt. Maar hij kan daar vervolgens moeilijk iemand voor aansprakelijk stellen.'
Paolo Balboni studeerde recht aan de universiteit van Bologna, waar hij zijn masters behaalde, en promoveert nu aan de Faculteit rechtsgeleerdheid bij TISCO (Tilburg Institute for Interdisciplinary Studies of Civil Law and Conflict Resolution Systems) en TILT (Tilburg Institute for Law, Technology and Society). Hij werkt momenteel als associate bij Baker & McKenzie Milan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid