Financiële bijsluiter rammelt


Een maand na de invoering per 1 juli zwellen de klachten over de financiëlebijsluiter aan. Omdat financiële instellingen hun offertes met gunstigeprognoses en rooskleurige voorstellingen handhaven, raken klanten misleid.Die zien de bijsluiter, die ze vaak niet lezen, vooral als een garantie datde door de bank verstrekte reclamefolders en offertes wel juist zullen zijn.Omdat de offerte en de toegevoegde bijsluiter tot geheel andere uitkomstenleiden is de verwarring groot.
Voor de doorsnee klant is het aanbod niet duidelijk, stellen financieeladviseur Independer en FNV Financieel Advies van FNV Bondgenoten in hungezamenlijk kantoor in Hilversum. De offertes gaan uit van rekenvoorbeeldenmet rendementen tot tien procent en stellen tonnen winst in hetvooruitzicht. Met kosten wordt geen rekening gehouden.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSDoordat de bijsluiter, die vaak ook nog achteraf wordt toegezonden, rekentmet een verondersteld rendement van vier procent en wel kosten meerekent,worden klanten in verwarring gebracht. Inmiddels zijn tientallen gedupeerdennaar Independer en de vakbond gestapt. Directeur Edmond Hilhorst van de Independer spreekt van ‘misleiding’. ‘Deklant hecht meer waarde aan de gepresenteerde offertes, juist doordat er eenbijsluiter in het vooruitzicht wordt gesteld.’ In de praktijk, steltHilhorst, wordt de klant eerst geconfronteerd met een gunstig ogendeofferte. ‘Sommige tussenpersonen beloven de bijsluiter later te latentoesturen, als de overeenkomst al is afgesloten. De klant rekent dan al ophogere uitkeringen.’ Volgens Hilhorst maken vrijwel alle financiëleinstellingen zich schuldig aan het verstrekken van te rooskleurige offertes.Het betreffen beleggingsproducten, levensverzekeringen, lijfrentes ofcombinaties daarvan.
Ook rammelt de financiële bijsluiter zelf. Zo vaak zelfs dat de AutoriteitFinanciële Markten (AFM) al heeft laten weten een onderzoek in te stellen.Maar, zo stellen Independer en de vakbond, hier betreft het relatief kleineverschillen. Hilhorst: ‘AFM bekijkt of de kostenberekeningen wel juistzijn. Dan moet een bedrag van 58.000 euro misschien bijgesteld worden naar52.000 euro. Maar de angel in het probleem is het gat tussen de bijsluiteren de gepresenteerde offerte, die de klant vaak zeker zo serieus neemt.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid