
Dat blijkt uit de veertiende editie van de E-Mail Benchmark, het grootste periodieke e-mail onderzoek in Nederland. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark een paar opvallende uitkomsten zien. Niet alleen wordt e-mail meer op mobiel (54,2%) dan op desktop (45,7%) geopend, ook het aantal doorkliks op mobiel is (54,3% van de totale opens) dan op desktop (45,6%).
Opvallend is dat de CTO van mobiel in de zakelijke markt (53,6%) hoger ligt dan in de consumentenmarkt (46,3%). Dit geldt echter niet voor transactionele e-mails. Hier heeft het aantal desktop opens nog de overhand.
Vacatures
Specialist Online Marketing
FirdaAllround Communicatieadviseur
CTGBContent Creative- RTL Tonight
Banijay Benelux.comOndanks de verschuiving van het aantal opens naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive. Wel is het inmiddels een forse meerderheid Inmiddels (83%) dat zijn e-mails optimaliseert voor mobiel en tablet. Het percentage respondenten dat rekening zegt te houden met optimalisatie voor smartwatches is nihil (5%).
E-mail stijgt in de marketingmix
Met_welk_doel_zet_jij_emailmarketing_in.jpg
Een ruime meerderheid van de respondenten (73%) geeft aan dat e-mail in 2017 nog belangrijker wordt in de marketingmix. Vorig jaar was leadgeneratie het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten, dit jaar is dat het genereren van traffic naar de website (75%), meteen gevolgd doro het verlenen van service (71%) en het stimuleren van verkoop (62%). Leadgeneratie en branding volgen met respectievelijk 55% en 58%.
Om deze doelen te bereiken schrijft 82% van de ondervraagden een plan van aanpak voor e-mailmarketing, separaat of als onderdeel van het marketingplan.
Ruim 49% van de ondervraagden ziet Marketing Automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Op enige afstand komen databasemanagement (37%) en conversie (35%).
Andere opvallende cijfers:
- Conversie (62%) is, net als vorig jaar, de belangrijkste pijler om het succes van e-mailmarketing te meten. Een stijging van 12% ten opzichte van 2016.
- E-mailmarketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één (94%) van de belangrijkste online kanalen met een stijging van 25% ten opzichte van vorig jaar. SEA/Adwords (56%) en SEO (50%) staan op een tweede en derde plaats.
- De B2B-markt behaalt naast een hoger aantal opens (30,06% t.o.v. 22,84%) ook een betere CTR (5,26%) in vergelijking met de CTR (3,46%) van de B2C-markt.
- Er wordt, net als vorig jaar, het meest op vrijdag (17,2%) gemaild. Terwijl vorig jaar de dinsdag nog op de tweede plaats stond met 16,2%, is dat nu de woensdag (16,1%), gevolgd door de donderdag (15,8%). Het weekend wordt nog steeds het minst benut met gemiddeld 11%.
Het onderzoek is uitgevoerd door e-mail service provider e-Village. De cijfers zijn gebaseerd op 3,5 miljard e-mails en 17 duizend e-mailcampagnes. Het onderzoek heeft betrekking op zeventien verschillende branches, uitgesplitst naar zowel B2B als B2C.
De E-mail Benchmark 2017 is hier te downloaden
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee