Overslaan en naar de inhoud gaan

E-mail vaker geopend op mobiel dan op desktop

Ondanks verschuiving naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat blijkt uit de veertiende editie van de E-Mail Benchmark, het grootste periodieke e-mail onderzoek in Nederland. Ook dit jaar laat de E-mail Benchmark een paar opvallende uitkomsten zien. Niet alleen wordt e-mail meer op mobiel (54,2%) dan op desktop (45,7%) geopend, ook het aantal doorkliks op mobiel is (54,3% van de totale opens) dan op desktop (45,6%).

related partner content for mobile comes here

Opvallend is dat de CTO van mobiel in de zakelijke markt (53,6%) hoger ligt dan in de consumentenmarkt (46,3%). Dit geldt echter niet voor transactionele e-mails. Hier heeft het aantal desktop opens nog de overhand.

Ondanks de verschuiving van het aantal opens naar mobiel is nog niet iedere organisatie mobile responsive. Wel is het inmiddels een forse meerderheid Inmiddels (83%) dat zijn e-mails optimaliseert voor mobiel en tablet. Het percentage respondenten dat rekening zegt te houden met optimalisatie voor smartwatches is nihil (5%).

E-mail stijgt in de marketingmix

Een ruime meerderheid van de respondenten (73%) geeft aan dat e-mail in 2017 nog belangrijker wordt in de marketingmix. Vorig jaar was leadgeneratie het belangrijkste doel om e-mailmarketing voor in te zetten, dit jaar is dat het genereren van traffic naar de website (75%), meteen gevolgd doro het verlenen van service (71%) en het stimuleren van verkoop (62%). Leadgeneratie en branding volgen met respectievelijk 55% en 58%.

Om deze doelen te bereiken schrijft 82% van de ondervraagden een plan van aanpak voor e-mailmarketing, separaat of als onderdeel van het marketingplan. 

Ruim 49% van de ondervraagden ziet Marketing Automation als de belangrijkste uitdaging van het jaar. Op enige afstand komen databasemanagement (37%) en conversie (35%).

Andere opvallende cijfers:

  • Conversie (62%) is, net als vorig jaar, de belangrijkste pijler om het succes van e-mailmarketing te meten. Een stijging van 12% ten opzichte van 2016.
  • E-mailmarketing staat voor het vierde achtereenvolgende jaar op nummer één (94%) van de belangrijkste online kanalen met een stijging van 25% ten opzichte van vorig jaar. SEA/Adwords (56%) en SEO (50%) staan op een tweede en derde plaats. 
  • De B2B-markt behaalt naast een hoger aantal opens (30,06% t.o.v. 22,84%) ook een betere CTR (5,26%) in vergelijking met de CTR (3,46%) van de B2C-markt. 
  • Er wordt, net als vorig jaar, het meest op vrijdag (17,2%) gemaild. Terwijl vorig jaar de dinsdag nog op de tweede plaats stond met 16,2%, is dat nu de woensdag (16,1%), gevolgd door de donderdag (15,8%). Het weekend wordt nog steeds het minst benut met gemiddeld 11%.

Het onderzoek is uitgevoerd door e-mail service provider e-Village. De cijfers zijn gebaseerd op 3,5 miljard e-mails en 17 duizend e-mailcampagnes. Het onderzoek heeft betrekking op zeventien verschillende branches, uitgesplitst naar zowel B2B als B2C.

De E-mail Benchmark 2017 is 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in