Overslaan en naar de inhoud gaan

De klant mag ook meedoen

Klanten mogen, nee, moeten zelfs steeds vaker meedoen met campagnes. In de wereld die many-to-many communicatie heet gaat het om het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het zijn andere tijden, dat hebben wij marketeers wel door. One-to-many werkt niet goed meer. Many-to-many heeft de toekomst. Met de omni-beschikbaarheid van content en oneindige deelbaarheid ervan binnen een breed sociaal netwerk, wordt de klant naast ontvanger ook een potentiële zender. Of, zoals je wilt, versterker en omvormer van de marketingboodschap. Daarom zie je de reclameblokken ook meebewegen naar second-screen campagnes, die erop rekenen dat de klant met de smartphone of tablet op de bank zit. De Ster is trots met 20.000 gebruikers van de , terwijl bij RTL een vergelijkbaar aantal spelers een uur lang meedeed met de . Maar ook het aantal ‘Surf naar de landingspagina van de campagne en doe mee’ en ‘Like ons op Facebook en win’ campagnes groeit. Klanten mogen, nee, moeten zelfs steeds vaker meedoen met campagnes. In de wereld die many-to-many communicatie heet gaat het om het bereiken van voldoende participatie aan een campagne om hem sociale vleugeltjes te geven.

related partner content for mobile comes here

Voorbeelden van participatieve campagnes zijn er inmiddels te over.

Al in 2006 was Fiat succesvol met een campagne waarbij 500 dagen voor de lancering van de Fiat 500 bezoekers van haar digitale campagnesite nog allerlei suggesties voor design in konden brengen. Een online laboratorium waar lifestyle accessoires en sportieve extra’s naar hartenlust konden worden toegevoegd.

Lays deed het in 2010 zeer goed met de eerste Nederlandse editie van “maak de smaak”. Het merk wilde hiermee dichter bij de consument komen te staan en de slag met de klakkeloos kopiërende huismerken winnen. Een zeer doordacht participatief concept, waarbij niet alleen uitgedaagd werd om nieuwe smaken te verzinnen, maar ook de grootste Lays fan in de jury mocht plaatsnemen. Mensen die wilden stemmen konden in de winkel al de smaken kopen en werden zo echt bij de hele campagne betrokken. Niet minder dan 310.000 mensen stuurden zo’n 675.000 smaken in. Dat smaakte naar meer en Lays herhaalde de campagne dus dit jaar. Op 28 oktober weten we of ‘Spicy Reggae Chicken’ of ‘Aioli e Aglio’ bijvoorbeeld een jaar lang de schappen gaan opsieren.

Onlangs lanceerde Rene Frijters 'zijn' nieuwe bank, Knab. Een ander business model voor de bank, en ook hier was sprake van klantenparticipatie. Er waren 50 klanten die twee jaar lang iedere maand meedachten met Knab over het bankieren van morgen. Met Knab Live wordt het idee dat klanten feedback kunnen geven en actief ideeën kunnen aandragen voortgezet. Dat is een mooie start, maar ik zou de bank van morgen graag nog meer gebruik zien maken van zijn klanten. Uit de ‘leveranciersmodus’ en in de ‘participatiemodus’, dus! De voorbeelden zijn er al te over; InShared geeft klanten een actieve opdracht bij te dragen door zelf iets te doen aan schadelastbeperking. Het werkt niet voor, maar samen met haar klanten. GiffGaff geeft haar mobiele bellers geld en een goedkoop abonnement als ze met elkaar zorg dragen voor customer service en bereid zijn mee te doen aan productontwikkeling. Het is geen bedrijf met een community, het bedrijf IS de community.

Het lijkt er dus op dat veel merken ontdekken dat waarde niet alleen voor klanten gecreëerd kan worden, maar ook met klanten en vaak zelfs door klanten. Toch zijn er in het begin van dit participatietijdperk nog steeds veel bedrijven die niet verder komen dan het obligaat activeren van de klant rondom hun eigen merk. Like ons voor een kortingscoupon.

Of, nog een aardig voorbeeld, de campagne “”. De consument wordt gevraagd foto’s te delen die het eigen Zwitserleven gevoel beschrijven om kans te maken op mooie prijzen. Een typisch voorbeeld van overdreven zelfingenomenheid. Want zeg nou zelf: het is toch een marketingvariant op “Enough about us, what do YOU think about us?” Een mooi voorbeeld van een oude mindset, ondersteund met nieuwe technologie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in