Overslaan en naar de inhoud gaan

De egomaan komt eraan

Onze maatschappij kenmerkt zich door een verschuiving van waarden, naar steeds egoïstischer gedrag. Hoe kan marketing daar op reageren?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Fysieke producten worden steeds uitwisselbaarder. Daarom liggen kansen van marketeers vandaag de dag vooral in de op- en uitbouw van emotionele merkwerelden, die identificatie bieden wanneer ze waarden, instellingen, wensen en verlangens van de doelgroep weten te raken. Die waarden en instellingen veranderen momenteel in steeds egoïstischer opvattingen. Dat beïnvloedt verschillende gebieden. En die invloed moet actief in het proces van merkbeleid worden geïntegreerd.

related partner content for mobile comes here

In de jongste IICA-Trend-Studie ‘Generatie Ego’, zijn zeven gebieden geïdentificeerd, waarop het toenemende egoïsme met name van invloed is. Deze zeven gebieden zijn: Well being; Working pleasure; Max the experience; Well living; Interconnectivity; Act to feel good enDressed to feel well.

Neem ‘Well living’. De doorslaggevende levensstijl in dit millennium is de behoefte aan verandering en nieuwe ervaringen. Stijlmixen uit verschillende culturen definiëren de eigen stijl: Aziatische filosofie in westerse ambiance of ergonomie in futuristisch design. De levensstijl moet eenvoudig, maar ook inspirerend zijn. Tegenover een veelvoud aan stijlen stelt de moderne egomaan de eigen stijl, toegesneden op eigen behoeften. Een voorbeeld zijn multifunctionele meubelen, die al naar gelang situatie en stemming inzetbaar zijn als functionele kantoorinventaris of om comfortabel te liggen. De egomaan van vandaag leeft dus, kort samengevat, volgens het Pippi Langkous-principe: ik maak mijn wereld, zoals ik ‘m graag wil. Succesvolle marketing integreert deze egocentrische instelling actief in het merkbeleidsproces.

< SIZE=1>Bron: marketing journal<#/FONT>

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in