Consumenten blijven trouw aan Nederlandse merken


Nederlanders rekenen hard af met de nationale politiek. Politici worden nu gezien als de minst betrouwbare beroepsgroep. Slechts 22 procent van de Nederlanders heeft nog vertrouwen in de integriteit van politici. Gelijktijdig is het vertrouwen in de nationale overheid gedaald van 62 procent naar 39 procent. Dit blijkt uit het onderzoek European Trusted Brands 2003 van Reader's Digest. Voor dit onderzoek ondervraagt Reader's Digest jaarlijks 27.692 consumenten in 18 Europese landen naar hun vertrouwen in instellingen, regeringsbeleid, beroepsgroepen en merken. Nederlanders blijken ook dit jaar merkentrouw te zijn, met name aan Nederlandse merken.
Het vertrouwen in de overheid is ten opzichte van vorig jaar afgenomen, zowel op nationaal niveau, met een daling van 23 procent, als op Europees niveau met een afname van 14 procent. Ook het vertrouwen in het specifieke regeringsbeleid van de ministeries is gedaald, hoewel procentueel minder sterk dan het vertrouwen in de Nederlandse overheid. In vergelijking met vorig jaar is het werkgelegenheidsbeleid met een daling van 18 procent de grootste verliezer van het vertrouwen. Voor het eerst is dit jaar gevraagd naar het immigratiebeleid.
Bijna 80 procent van de ondervraagden heeft geen vertrouwen in het beleid dat de regering ten aanzien van immigratie voert.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijClustercoördinator Energiezuinig Wonen
Milieu CentraalSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftAl zijn de percentages iets gedaald ten opzichte van vorig jaar, de media zijn met respectievelijk 77 procent voor radio en 71 procent voor televisie nog steeds de instellingen die het meeste vertrouwen genieten. De pers, die vorig jaar niet werd gemeten, eindigt op de derde plaats met 64 procent. Alle overige instellingen hebben dit jaar aan vertrouwen ingeboet. Ook de Euro heeft het afgelopen jaar niet overtuigd. Vóór de introductie was de consument positiever gestemd; 55 procent van de Nederlanders had vertrouwen in de nieuwe munt. Nu, een jaar na de invoering, heeft slechts 46 procent van de Nederlanders nog vertrouwen in de Euro. Dit in tegenstelling tot het gemiddeld vertrouwen van Europeanen van 53 procent.
Uit het onderzoek van Reader's Digest blijkt duidelijk dat Nederlanders trouw blijven aan met name Nederlandse merken. De top drie van de meest betrouwbare merken in Nederland bestaat uit KLM (77 procent), Douwe Egberts (74 procent) en Nokia (60 procent). De meeste winnende merken zijn ten opzichte van de afgelopen twee jaar zowel in Nederland als in Europa onveranderd gebleven. Opel wordt nog steeds als meest betrouwbare auto gezien en Philips blijft favoriet voor huishoudelijke apparatuur. Compaq is met 25 procent nog steeds de meest betrouwbare computer, 40 procent van de consumenten vertrouwt het liefst z'n geld aan de Rabobank toe en Visa is met 44 procent de meest betrouwbare creditcard.
Merken als Nivea, Visa en Canon scoren goed en behoren tot de meest vertrouwde merken in heel Europa. Op het gebied van mobiele telefoons komt Nokia zelfs wederom in alle achttien Europese landen als beste uit de bus.
Uit het onderzoek blijkt daarentegen ook dat veel Europeanen nog steeds de voorkeur geven aan hun lokale merken.
Dit jaar werden een aantal nieuwe categorieën toegevoegd aan het onderzoek, waaronder frisdrank/ mineraalwater. Ook hier bleek in 10 landen een lokaal merk favoriet te zijn. In Nederland heeft Spa met 41 procent de voorkeur. In de overige 8 landen bleek Coca-Cola het populairst. Andere nieuwe categorieën waren de opticiens, waarbij Hans Anders (33 procent) favoriet is in Nederland en televisietoestellen waarbij 44 procent voor Philips koos.
De enige categorieën waar een verschuiving in het meest betrouwbare merk hebben plaats gevonden zijn reisorganisaties, waar D-reizen dit jaar boven Holland International wordt verkozen. Daarnaast valt bij de verzekeringsmaatschappijen een verschuiving te bespeuren; Nationale Nederlanden neemt de eerste plaats van AEGON over en Aleve is dit jaar als meest betrouwbare pijnstiller uit het onderzoek gekomen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid