Overslaan en naar de inhoud gaan

Arjan Both, directeur marketing van Albert Heijn: ‘We zijn te introvert geweest’

‘Albert Heijn ziet momenteel geen daling van het aantal fans. Maar je zag wel dat er in het tweede deel van 2002 een druk stond op het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Aldus Arjan Both, de nieuwe marketing directeur van Albert Heijn, deze maand in het Tijdschrift voor Marketing. Both zegt in het interview dat Albert Heijn het slechte weer in Nederland al aan zag komen na de zomer van 2002. ‘Recessie is een wat zwaar woord, maar dat het allemaal wat minder zou worden was duidelijk. Toen hebben we ons afgevraagd hoe we er op moesten inspelen. We vragen mensen voortdurend wat ze van ons prijsniveau vinden. Dat meten we vier keer per jaar en dat al 20 jaar. Consumenten vonden ons te duur. Je zag echt dat de prijsperceptie van AH de laatste drie jaar verslechterd is. We zijn altijd een wat duurdere winkel geweest, maar dit was verontrustend. In deze tijd kan de attitude zich vertalen in ander gedrag.’

related partner content for mobile comes here

Both wil vooral het merk weer centraal gaan stellen. ‘Wij beheren het hele traject van het veld in Spanje tot in de winkel’, zegt hij. ‘Dat zorgt voor kwaliteit, maar kost ook wat. Daar hebben we alleen onvoldoende aandacht voor gevraagd. We moeten uitleggen wat het kost om voedsel veilig te houden. We weten van de koe in welke stal hij stond en dat vinden mensen belangrijk. We zijn te introvert geweest. Het was ook niet in de mode om over je goede producten te praten. Dat moet weer terug komen. We moeten dus enerzijds het prijsimago verbeteren en anderzijds onze plussen naar voren brengen. Dat gaan we de komende tijd meer dan in het verleden doen. De eigen merken promoten en vol trots over vers praten.’

Wat gaat er dan veranderen? Both zegt: ‘Het mag wel iets minder chique. We moeten niet alleen producten maken voor Amsterdam Zuid en andere niches in de markt. Dat is de briefing aan alle marketeers: we willen voorop lopen in innovaties, maar dan in producten voor een groter publiek.’

Over de heroriëntatie in de communicatie en de beëindiging van de relatie met FHV/BBDO, kan Both nog niet veel zeggen, hij wil alleen kwijt dat hij de moeilijke combinatie zoekt van goede prijzen én de traditionele plussen van Albert Heijn.

Both: ‘Ik wil het merk sterker en warmer te maken. Het Appie-gevoel moet terugkomen. We zijn te afstandelijk geworden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in