Arjan Both, directeur marketing van Albert Heijn: ‘We zijn te introvert geweest’
Aldus Arjan Both, de nieuwe marketing directeur van Albert Heijn, deze maand in het Tijdschrift voor Marketing. Both zegt in het interview dat Albert Heijn het slechte weer in Nederland al aan zag komen na de zomer van 2002. ‘Recessie is een wat zwaar woord, maar dat het allemaal wat minder zou worden was duidelijk. Toen hebben we ons afgevraagd hoe we er op moesten inspelen. We vragen mensen voortdurend wat ze van ons prijsniveau vinden. Dat meten we vier keer per jaar en dat al 20 jaar. Consumenten vonden ons te duur. Je zag echt dat de prijsperceptie van AH de laatste drie jaar verslechterd is. We zijn altijd een wat duurdere winkel geweest, maar dit was verontrustend. In deze tijd kan de attitude zich vertalen in ander gedrag.’
Both wil vooral het merk weer centraal gaan stellen. ‘Wij beheren het hele traject van het veld in Spanje tot in de winkel’, zegt hij. ‘Dat zorgt voor kwaliteit, maar kost ook wat. Daar hebben we alleen onvoldoende aandacht voor gevraagd. We moeten uitleggen wat het kost om voedsel veilig te houden. We weten van de koe in welke stal hij stond en dat vinden mensen belangrijk. We zijn te introvert geweest. Het was ook niet in de mode om over je goede producten te praten. Dat moet weer terug komen. We moeten dus enerzijds het prijsimago verbeteren en anderzijds onze plussen naar voren brengen. Dat gaan we de komende tijd meer dan in het verleden doen. De eigen merken promoten en vol trots over vers praten.’
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaWat gaat er dan veranderen? Both zegt: ‘Het mag wel iets minder chique. We moeten niet alleen producten maken voor Amsterdam Zuid en andere niches in de markt. Dat is de briefing aan alle marketeers: we willen voorop lopen in innovaties, maar dan in producten voor een groter publiek.’
Over de heroriëntatie in de communicatie en de beëindiging van de relatie met FHV/BBDO, kan Both nog niet veel zeggen, hij wil alleen kwijt dat hij de moeilijke combinatie zoekt van goede prijzen én de traditionele plussen van Albert Heijn.
Both: ‘Ik wil het merk sterker en warmer te maken. Het Appie-gevoel moet terugkomen. We zijn te afstandelijk geworden.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid