Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn wint van Unilever

Unilever verliest zaak verpakkingen tegen Albert Heijn
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Albert Heijn kan de meeste verpakkingen van zijn
huismerken die onder vuur lagen van Unilever, handhaven. De rechtbank in Arnhem bepaalde donderdag dat de supermarktketen met twee van de dertien verpakkingen inbreuk heeft gepleegd op het merkenrecht. De onderneming moet de verkoop van die producten, pindakaas met blauwe dop en margarine voor op brood, staken.

De rechter meent dat er geen sprake is van een onrechtmatige daad van Albert Heijn. Volgens de rechtbank is niet duidelijk geworden dat de supermarktketen stelselmatig de producten van zijn
leverancier kopieert. Ook de aantijging van Unilever dat de Ahold-dochter een wanprestatie heeft geleverd, is verworpen.
Albert Heijn moet de twee huismerken die te veel lijken op vergelijkbare producten van Unilever binnen vier weken uit de schappen verwijderen. Haalt Albert Heijn de pindakaas en margarine niet tijdig terug, dan moet de supermarktketen een dwangsom van
maximaal 2 miljoen euro betalen. Albert Heijn stelt dat voor de pindakaas al een andere verpakking is bedacht.
De elf andere huismerken waar Unilever over viel, mogen gewoon in de winkels blijven liggen. De rechter concludeerde dat Albert Heijn met het ontwerp van deze verpakkingen “de grenzen van het
toelaatbare heeft opgezocht”, maar daar niet overheen is gegaan.
Unilever verklaarde in een reactie de uitspraak te willen aanvechten. Heijn stelt dat de harde juridische strijd de zakelijke .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in