Vernieuwende economie: wees pragmatisch en praktisch
Tijdens het symposium To be or not 2b spraken onder anderen Paul Konijnendijk en Sicco Santema, beide promovendie van scheidend hoogleraar Hein van der Hart. Santema besprak enkele mythen van de markt voor e-business, terwijl Konijnenburg praktische voorbeelden gaf van de manier waarop bedrijven hun websites kunnen managen.
Kennismaatschappij is mythe
Centraal in het betoog van Santema stond de mythe van e-business, zoals de vroegere nadruk op producten versus de geïntegreerde dienstverlening in de toekomst en de huidige strategie van broadcasting versus de one-to-one marketing van straks. 'Maar willen klanten dat wel?' vroeg Santema retorisch. 'En ook inkopers zelf staan vaak wantrouwig tegenover bijvoorbeeld de één-op-één benadering, zijn daar vaak ook niet op ingericht.' Daarom verkoos hij vernieuwende economie boven nieuwe economie, want ook de kennismaatschappij zelf noemde hij een mythe. Afgezet tegen de aandelen van arbeid, kapitaal en land is het belang voor de economie van kennis relatief, volgens Santema. De mythe van de kennismaatschappij vereist daarom een pragmatische houding tegenover de adaptie van elektronisch zakendoen. 'Vergeet de traditionele kanalen niet,' adviseert Santema.Localisatie voor personalisatieMaar ook het onderhoud van websites zelf kan bedrijven voor heel wat problemen stellen, weet Konijnendijk, directeur van softwarebedrijf Tridion. 'Neem KLM dat 120 websites heeft, verspreid over 40 landen en die in 7 talen zijn opgesteld. Het managen daarvan vereist een aparte aanpak. Terwijl het hoofdkantoor continuïteit en uitstraling van het merk moet bewaken, hebben de lokale vestigingen juist behoefte aan handelingsvrijheid om hun eigen markt optimaal te kunnen bedienen.' Uit onderzoek blijkt namelijk dat 50 procent van de bezoekers een site verlaat als de taal niet op hen is afgestemd. 'Localisatie gaat wat dat betreft voor personalisatie,' stelt Konijnendijk. 'Internationaal operende bedrijven dienen daar rekening mee te houden door de content van hun websites en de formats van logo's en beeldmateriaal te scheiden.' Karwei en GammaAldus kunnen lokale vestigingen wel een internationale look and feel uitstralen, maar tegelijkertijd de inhoud aanpassen aan hun eigen markten. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de sites van doe-het-zelvers Karwei en Gamma, beide onderdeel van de Intergamma holding. De eerste zich vooral op professionele gebruikers en de tweede op de consument. Elke site heeft zijn eigen look and feel, maar het aanbod van producten met de bijbehorende afbeeldingen is precies hetzelfde.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid