Overslaan en naar de inhoud gaan

Vernieuwende economie: wees pragmatisch en praktisch

To be or not 2b, afscheidssymposium Hein van der Hart (TU Eindhoven). De mythen van de markt voor e-business, en hoe kunnen bedrijven hun…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tijdens het symposium To be or not 2b spraken onder anderen Paul Konijnendijk en Sicco Santema, beide promovendie van scheidend hoogleraar Hein van der Hart. Santema besprak enkele mythen van de markt voor e-business, terwijl Konijnenburg praktische voorbeelden gaf van de manier waarop bedrijven hun websites kunnen managen.

related partner content for mobile comes here

Kennismaatschappij is mythe
Centraal in het betoog van Santema stond de mythe van e-business, zoals de vroegere nadruk op producten versus de geïntegreerde dienstverlening in de toekomst en de huidige strategie van broadcasting versus de one-to-one marketing van straks. 'Maar willen klanten dat wel?' vroeg Santema retorisch. 'En ook inkopers zelf staan vaak wantrouwig tegenover bijvoorbeeld de één-op-één benadering, zijn daar vaak ook niet op ingericht.' Daarom verkoos hij vernieuwende economie boven nieuwe economie, want ook de kennismaatschappij zelf noemde hij een mythe. Afgezet tegen de aandelen van arbeid, kapitaal en land is het belang voor de economie van kennis relatief, volgens Santema. De mythe van de kennismaatschappij vereist daarom een pragmatische houding tegenover de adaptie van elektronisch zakendoen. 'Vergeet de traditionele kanalen niet,' adviseert Santema.Localisatie voor personalisatieMaar ook het onderhoud van websites zelf kan bedrijven voor heel wat problemen stellen, weet Konijnendijk, directeur van softwarebedrijf Tridion. 'Neem KLM dat 120 websites heeft, verspreid over 40 landen en die in 7 talen zijn opgesteld. Het managen daarvan vereist een aparte aanpak. Terwijl het hoofdkantoor continuïteit en uitstraling van het merk moet bewaken, hebben de lokale vestigingen juist behoefte aan handelingsvrijheid om hun eigen markt optimaal te kunnen bedienen.' Uit onderzoek blijkt namelijk dat 50 procent van de bezoekers een site verlaat als de taal niet op hen is afgestemd. 'Localisatie gaat wat dat betreft voor personalisatie,' stelt Konijnendijk. 'Internationaal operende bedrijven dienen daar rekening mee te houden door de content van hun websites en de formats van logo's en beeldmateriaal te scheiden.' Karwei en GammaAldus kunnen lokale vestigingen wel een internationale look and feel uitstralen, maar tegelijkertijd de inhoud aanpassen aan hun eigen markten. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de sites van doe-het-zelvers Karwei en Gamma, beide onderdeel van de Intergamma holding. De eerste zich vooral op professionele gebruikers en de tweede op de consument. Elke site heeft zijn eigen look and feel, maar het aanbod van producten met de bijbehorende afbeeldingen is precies hetzelfde.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in