Reclameliefde nader verklaard
Adverteerders en onderzoekers zijn er al jarenlang nieuwsgierig naar. Hoe komt het toch dat de ene tv-kijker eerder naar de afstandsbediening grijpt als er een reclameblok op het scherm verschijnt dan de ander? Uit onderzoek blijkt dat een zelden gebruikt segmentatiecriterium daarbij een belangrijke rol speelt, en dat is de tijdsoriëntatie. Iemand die zich in zijn levenshouding vooral baseert op het verleden, heeft weinig belangstelling voor het nieuws dat tv-reclame te bieden heeft. Consumenten die zich sterk betrokken voelen bij het heden, hebben van nature meer interesse voor (tv-)reclame. En datzelfde geldt voor mensen die toekomstgericht zijn: ook zij willen weten wat er zich aan vernieuwingen aandient. Voor nieuwe trends is en blijft reclame een belangrijke informatiebron.
Segmenteren op basis van de tijdsoriëntatie kan voor adverteerders een hulpmiddel zijn voor de mediakeuze. Een nieuwsprogramma zal eerder kijkers trekken die open staan voor tv-reclame dan een nostalgisch getinte tv-serie. Dus kan het verstandig zijn een commercial bij dat eerste programma te plaatsen, zelfs als bij de tv-serie de kijkdichtheid hoger ligt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaBron: Journal of Advertising. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws. Meer weten?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid