Overslaan en naar de inhoud gaan

Reclameliefde nader verklaard

Waarom houdt de ene tv-kijker meer van reclame dan de ander? Dat heeft te maken met de tijdsoriëntatie. Consumenten die graag achterom…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Adverteerders en onderzoekers zijn er al jarenlang nieuwsgierig naar. Hoe komt het toch dat de ene tv-kijker eerder naar de afstandsbediening grijpt als er een reclameblok op het scherm verschijnt dan de ander? Uit onderzoek blijkt dat een zelden gebruikt segmentatiecriterium daarbij een belangrijke rol speelt, en dat is de tijdsoriëntatie. Iemand die zich in zijn levenshouding vooral baseert op het verleden, heeft weinig belangstelling voor het nieuws dat tv-reclame te bieden heeft. Consumenten die zich sterk betrokken voelen bij het heden, hebben van nature meer interesse voor (tv-)reclame. En datzelfde geldt voor mensen die toekomstgericht zijn: ook zij willen weten wat er zich aan vernieuwingen aandient. Voor nieuwe trends is en blijft reclame een belangrijke informatiebron.

related partner content for mobile comes here

Segmenteren op basis van de tijdsoriëntatie kan voor adverteerders een hulpmiddel zijn voor de mediakeuze. Een nieuwsprogramma zal eerder kijkers trekken die open staan voor tv-reclame dan een nostalgisch getinte tv-serie. Dus kan het verstandig zijn een commercial bij dat eerste programma te plaatsen, zelfs als bij de tv-serie de kijkdichtheid hoger ligt.

Bron: Journal of Advertising. Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in