Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwsbank neemt maatregelen tegen nepberichten

In naam van Versatel en Talpa heeft een onbekende vorige week een persbericht verzonden waarin stond dat Versatel en Talpa besprekingen…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het voorval van vorige week toont aan dat journalisten er verkeerd aan doen vertrouwen te stellen in per e-mail ontvangen berichten. Het gewraakte bericht werd donderdag kort na middernacht gestuurd naar onder meer ANP en BNR Nieuwsradio, die het zonder meer verder hebben verspreid. Pas om 8.00 uur werd het bedrog duidelijk en volgde een verklaring van Talpa en van Versatel.

related partner content for mobile comes here

Nieuwsbank, een bedrijf dat bemiddelt in de distributie van persberichten op internet, biedt persvoorlichters nu de mogelijkheid om aan te geven dat een ingezonden bericht ge-authenticeerd moet worden. Een bericht gaat dan eerst terug naar de afzender, die met een klik op de antwoordknop in zijn mailer de authenticiteit moet bevestigen. Journalisten kunnen zich vervolgens met een blik op de Nieuwsbank-website ervan vergewissen of een bericht inderdaad authentiek is, zodat de persvoorlichter dat niet aan elke journalist afzonderlijk hoeft te bevestigen.

Wie Nieuwsbank niet als intermediair wil gebruiken, doet er goed aan zijn persberichten door middel van RSS aan te bieden. Ook dat is een methode om er zeker van te zijn dat berichten authentiek zijn. De journalist van de toekomst zal er om dezelfde reden de voorkeur aan geven persberichten via zijn RSS-reader te ontvangen in plaats van via e-mail, verwacht Nieuwsbank.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in