'Mkb'er vindt creativiteit de manier om uit crisis te komen'
Zo blijkt uit onderzoek, uitgevoerd door onderzoeksbureau Millward Brown in opdracht van BVA bond van adverteerders en Vea. Een meerderheid van het kleinbedrijf (57%) zegt door de drukte van alledag niet toe te komen aan het vinden van creatieve wegen. Daarom openen BVA en Vea 15 november 2012, tijdens hun jaarlijkse event 'De 24 uur van de Reclame', de MKB Marathon. Daar krijgen duizend ondernemers de kans te sparren met de beste reclamecreatieven en -strategen van Nederland.
De crisis treft Nederland hard en het mkb in het bijzonder. Dit jaar 20.000 banen minder, volgend jaar naar schatting 34.000 extra ontslagen in het midden- en kleinbedrijf (bron: EIM, 24 september 2012). Het overgrote deel van ondernemend Nederland (92%) maakt zich zorgen. Van de ondernemers heeft 20%dagelijks te maken met de invloed van de crisis, 62% heeft er last van maar gaat wel gewoon door. De meeste ondernemers (61%) verwachten dat de economische crisis pas vanaf 2014 op z’n retour gaat.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaDe reflex van met name ondernemers in het kleinbedrijf en zzp'ers is 'gewoon doorgaan met waar je goed in bent of nog harder werken', zo blijkt uit onderzoek van Millward Brown. Bijna 70% van de mkb'ers en zzp'ers geeft aan naarstig op zoek te zijn naar manieren om de crisis het hoofd te bieden. Het overgrote deel (80%) ziet in creativiteit de oplossing om de crisis te overleven. Maar vooral het kleinbedrijf (57%) komt daar door de waan van de dag zelf niet aan toe. Reclameman Mark Woerde, mede-initiatiefnemer van de MKB Marathon, doet sinds een half jaar een proef met kleine ondernemers: 'De praktijk leert dat het ene probleem al snel tot het andere leidt, waardoor je voor je gevoel voor een bord met spaghetti zit. Creatieve mensen zijn getraind om uit te vinden wat de onderneming uniek maakt en dat is vaak het begin van de oplossing.'
'Creativiteit is veel meer dan een leuke campagne, het gaat om een frisse kijk op de business, kansen zien en die vervolgens pakken met een ijzersterk idee', zegt Ralph Wisbrun, voorzitter Vea. 'We willen zoveel mogelijk mkb'ers en zzp'ers helpen tijdens de MKB Marathon. We hebben niet alleen een grote ruimte in het Amsterdam Convention Center geregeld, ook hebben we speciaal een callcenter ingericht. Van 8 uur ’s ochtends tot 8 uur ’s avonds denken we zo duizend ondernemers te kunnen helpen. Van de kapper, de bakker, de bloemist tot de thuiswerkende zzp'er: iedere ondernemer is welkom.'
Ondernemers kunnen vanaf nu een plekje reserveren voor de MKB Marathon via de website www.24reclame.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid