Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer fusies mediasector ondanks kredietcrisis

Ondanks de internationale kredietcrisis steeg het aantal fusies en overnames in de Europese mediasector in 2007.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Wel waren er vooral in de tweede helft van het jaar minder megadeals en waren de overnameprijzen in die periode conservatiever. Dat blijkt uit het rapport Media Insights, het jaarlijkse onderzoek van PricewaterhouseCoopers (PwC) naar fusies en overnames in deze branche.
PwC verwacht ondanks de kredietcrisis dat de transactieactiviteit qua aantal fusies en overnames in 2008 stabiliseert, maar dat het totale overnamebedrag zal dalen. Het totale overnamebedrag kwam in 2007 uit op 50 miljard euro: een stijging van 16 pct ten opzichte van 2006.
Het aantal transacties lag 3 pct hoger dan vorig jaar (178 transacties in 2007, tegen 173 transacties in 2006). De overnamemarkt in de mediasector bereikt daarmee het niveau van het recordjaar 2000, toen de markt mede door de internethausse een hoogtepunt bereikte met 186 transacties met een totale waarde van 52 miljard euro.

related partner content for mobile comes here

In de top-5 van grootste transacties waren twee Nederlandse mediabedrijven het overnamedoel. De overname van SBS Broadcasting door het Duitse ProSiebenSat.1 voor 3,3 miljard euro neemt de tweede plaats in. De overname van het Nederlandse Endemol door een consortium bestaande uit MediaSet, Goldman Sachs en het Nederlandse investeringsfonds Cyrte voor 3,1 miljard euro is goed voor de vierde plaats.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in