Overslaan en naar de inhoud gaan

Het panel: Twitter een goudmijn?

Een succes is het. Maar wordt het ook een beurslieveling? Vindt Twitter ooit de weg naar winst? Of is het medium totaal ongeschikt voor…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie


related partner content for mobile comes here

Jasper de Boom

De Reputatiegroep

Het Twitter-aandeel drijft op dit moment vooral op de Bijbelse deugden ‘geloof, hoop en liefde’

‘Vooralsnog niet. Daarvoor is er nog te weinig gepresteerd. Om in vogelsferen te blijven: liever één vogel in de hand dan tien in de lucht. Twitter-beleggers lijken verblind door de successen van bedrijven als Google en Facebook waarvan de aandelen momenteel flink meer waard zijn dan de introductiekoers. Er zijn dus hoge verwachtingen. Dat hebben we vaker gezien bij beursgangen van populaire internetbedrijven. Vaak ging de koers al snel hard onderuit. De niet geslaagde voorbeelden worden blijkbaar stelselmatig genegeerd. Het Twitter-aandeel drijft op dit moment vooral op de Bijbelse deugden ‘geloof, hoop en liefde’:

Geloof
Veel analisten geloven heilig in de potentie van Twitter. Een groot aantal van hen geeft een buy advies. Miljoenen mobiele gebruikers, een ongelofelijk groot aantal tweets (een half miljard per dag) over de meest uiteenlopende onderwerpen en dus een gigantische bak met informatie. Daar moet toch groot geld mee te verdienen zijn, is de stellige overtuiging.

Hoop
Twitter zou op dit moment zo’n 20 miljard dollar waard zijn. Een enorm bedrag voor een bedrijf dat nog nooit een cent winst heeft gemaakt. Het is voor Twitter een uiterst lastige zoektocht naar het ultieme verdienmodel. Met langjarige financiële projecties van 5 tot 10 jaar als wenkend perspectief wordt nu de introductiekoers gerechtvaardigd. Vijf jaar is een eeuwigheid in een mediawereld die op technologisch vlak voortdurend in beweging is. De wens lijkt hier de vader van de gedachte te zijn.

Liefde
Waarom dan toch die enorme populariteit van het aandeel? Vooral omdat Twitter hot & happening is. Een aandeel met een grote aaibaarheidsfactor en dus een aandeel om verliefd op te worden. Het trekt grote groepen beleggers die willen meeliften op de hype. De trend van de hard groeiende mobiele advertentiemarkt geeft hen kriebels in de onderbuik waardoor ze met het hoofd in de wolken geraken.’


Roos van Vugt

Strateeg bij Social Embassy (12.000+)

Ik zou nooit (veel) geld in deze aandelen steken

‘Een goudmijn is het niet, net zomin Hyves dat was. Echter, Twitter is in mijn ogen wel het meest pure sociale netwerk met een enorme kracht.
Josh Bernoff voorspelde al in 2011 op basis van zijn boek ‘Groundswell’ dat Twitter de potentie heeft om alle netwerken met elkaar te kunnen verbinden.
Ik herken dat wel, het genereert een enorme buzz en traffic naar andere platformen.
Het is mijn netwerk waar ik de meeste informatie vandaan haal en waar ik (Roos heeft bijna 13 k volgers) ook de meeste interactie heb.
Maar het socialenetwerklandschap verandert voortdurend: onder andere door innovatie, gebruikers/adverteerders-wensen en door zaken als het privacy-vraagstuk.
Ik zou daarom zelf nooit (veel) geld in deze aandelen steken.’
Foto:


Ronald van der Aart

Managing consultant RepMen (2.000)

Twitter maakt verre van winst en het advertentiemodel is een vraagteken

‘Dat er geld verdiend wordt aan de beursgang van Twitter staat vast. Om te beginnen de huidige aandeelhouders die 13 procent van hun aandelen TWTR op de NewYork Stock Exchange zullen aanbieden. Daarnaast wordt ook het consortium van zakenbanken dat deze IPO begeleidt naar verwachting ruimhartig beloond voor hun inspanningen. Of beleggers straks een ‘golden share’ hebben, is afwachten. Twitter is geen Facebook. Omzet, winst en groei op het moment van de beursgang zijn onvergelijkbare grootheden. Anders gezegd, Twitter maakt verre van winst, user growth vertraagt en het advertentiemodel is een vraagteken.

Sceptici wijzen op de mislukte beursgang van Facebook (o ja, dezelfde banken begeleiden de Twitter IPO). Niettemin staat het aandeel Facebook inmiddels in de plus. En sinds wanneer moet een technologieaandeel daadwerkelijk winst maken om een gunstig koersverloop te hebben? Beleggers lijken nog steeds naar EBITDA te kijken in plaats van naar winst. Deze IPO is echter zorgvuldig voorbereid en kan op meer steun rekenen dan Facebook destijds. Dat geeft beleggers vertrouwen. Zelf wil ik ook een paar aandelen. Het liefst ouderwets op papier. Om in te lijsten op kantoor. Of als relatiegeschenk voor klanten. Maar het liefst verdien ik op andere manieren aan Twitter.’


Jos Govaart

Coopr (5.000+)

De aandelen van Twitter zijn peperduur

‘Ik zou zeker nu geen aandelen Twitter kopen. Wanneer je een klein beetje je huiswerk doet dan kun je concluderen dat de aandelen van Twitter peperduur zijn. Of Twitter in staat is om ook winst te maken moet allemaal nog maar blijken. Als advertentieplatform moet het nog doorbreken en of er aan de data genoeg geld te verdienen valt, moet ook nog blijken.’


Roland Kroes

Senior woordvoerder SNS Property Finance, (1.500+)

Zolang eenvoud de basis blijft vormen, is er veel mogelijk

‘Volg voor beursopinies vooral mijn SNS-collega Corné van Zeijl (). Maar los van de aandelenuitgifte voorzie ik wel een goede toekomst voor Twitter. Het lukt Twitter al een paar jaar relevant te blijven – wat al een prestatie op zich is. Dat zit ’m natuurlijk ook in de charme van de eenvoud: Twitter is toch een beetje de Teletekst van de social media. En dat Teletekst is al meer dan 30 jaar een van de meest geraadpleegde media. Voor toekomstig succes moet Twitter wel een balans vinden tussen de hypercommercie van Facebook en de behoudzucht van sommige Twitteraars. Ik vind het heel bijzonder dat bij veel early adopters online en op social media de behoudzucht vaak zo groot is: “Ik zat al heel snel op Twitter, maar ze moeten niets veranderen.” Hoewel die groep ook veel influentials bevat, moet Twitter zich daar niet op blindstaren. Zolang eenvoud de basis blijft vormen, is er veel mogelijk. Waarbij de grootste opdracht in dat verband bij de adverteerders zit. Daar is nog wel wat creativiteit nodig om Twitter echt goed te gebruiken.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in