'Het is pure ijdeltuiterij te pronken met het nietszeggende Senior Communicatie Professional'


Het NIMA maakte deze week bekend dat het voor communicatieprofessionals mogelijk is om de titel Senior Communicatie Professional aan te vragen en na toetsing te gebruiken. Met een certificering SCP bewijzen zij niet alleen over senioriteit en ervaring te beschikken, maar onderschrijven ze ook het belang van toetsbare Permanente Educatie, aldus NIMA.
Bij de bekendmaking van dit nieuws klonk er ook kritiek. Waarom zou een marketingberoepsvereniging een dergelijk communicatiepredicaat toekennen? En wat zegt het eigenlijk, dat je een officieel senior communicatieprofessional bent. Een rondje langs de velden:
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Jan-Willem Wits
Communicatie-adviseur Words Are Deeds
'1 april valt vroeg dit jaar. Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) heeft het exclusieve recht verworven om de titel ‘Senior Communicatie Professional’ weg te geven. Het kost je 400 euro per jaar maar dan mag je SCP achter je naam zetten. Toegegeven, het is een briljante marketingvondst, maar daar hebben ze bij het NIMA dan ook voor doorgeleerd.
'Zelf begrijp ik sowieso niet zo goed waarom zo veel collega’s de behoefte voelen om zich als ‘senior’ te afficheren. Een goede communicatieadviseur ontleent haar of zijn waarde aan de producten die dagelijks worden afgeleverd: een goed geschreven stuk, een gedegen advies, een messcherpe analyse of een creatief plan. Helaas ken ik veel senior adviseurs die alleen al bij het schrijven niet de verwachting waarmaken die hun zelfbenoemde titel belooft.
'Dat het NIMA daar nu verandering in gaat brengen, geloof ik niet. En als er al een certificerende instantie zou moeten zijn, dan toch liever onze eigen beroepsvereniging Logeion en niet een marktetingclubje. Het is pure ijdeltuiterij om met een duurbetaalde maar nietszeggende beroepstitel te pronken. Een echte senior hoeft niet te betalen voor een naambordje.'
Mariëlle Kakebeeke
Brand Manager bij Yacht
kakebeeke.jpg
Randstad Groep Nederland besloot direct drie professionals - Randstad, Tempo-Team en Yacht - uit de eigen stal voor te dragen voor de titel. Kakebeeke: ‘Binnen de afdeling Marketing & Communicatie van Randstad Groep Nederland geloven we volledig in het continu jezelf ontwikkelen en uitdagen, zowel in theorie als in de praktijk. Het toetsen van eigen professionals op de vereisten voor deze titel hoort daar ook bij. We zijn dan ook trots dat ze de titel toegekend hebben gekregen en juichen het van harte toe dat zij tijd, energie en passie in hun vak willen steken om bij te blijven.
‘Het is een manier om je vakbekwaamheid aan te tonen en uit te dragen naar bijvoorbeeld je potentiële werkgever. Dat een titel als SCP ook verlangt dat je structureel je vakkennis bijhoudt, doet daar nog een extra schepje bovenop. Ik beschouw het als een kwalitatief keurmerk voor communicatieprofessionals en een indicator van de professionele ambitie. Is iemand echt gedreven om voorop te blijven lopen en continu het verschil te blijven maken voor zijn organisatie?
‘Permanente educatie is van groot belang voor iedere beroepsgroep. De ontwikkelingen volgen elkaar razendsnel op – zo ook in het vakgebied communicatie. Zo werk ik met veel collega’s van in de dertig. Die hebben op hun hogeschool of universiteit echt niets geleerd over social referral, online marketing en retargetting. Het is zaak bij te blijven en je te onderscheiden van concurrenten. Alleen praktijkervaring is niet afdoende. De grootste kracht zit ‘m in de theorie die je gelijk in de praktijk kunt toepassen en echt eigen kunt maken. Een continu proces dat nooit eindigt.'
Wieneke Buurman
Voorzitter Logeion, de beroepsvereniging voor communicatie
‘Alles wat het communicatievak verder helpt juich ik toe, dus ook dit initiatief van het NIMA. Dit geeft het vak communicatie verder betekenis. Logeion is twee jaar geleden, samen met andere organisaties, hierover al in gesprek geweest met NIMA. Natuurlijk vinden het als beroepsvereniging belangrijk dat communicatieprofessionals actief bezig zijn met voortdurende ontwikkeling, maar we hebben een andere keuze gemaakt dan normeren.
'Ik vraag me ook af of dit soort titels de duidelijkheid schept die ermee wordt beoogd. Zouden opdrachtgevers geholpen zijn met dit soort titels? De praktijk zal het uitwijzen. We hebben er bij Logeion in ieder geval voor gekozen om ons sterk te maken voor een uitstekende programmering, en hebben natuurlijk recent de vernieuwde beroepsniveauprofielen voor communicatie ontwikkeld en geïntroduceerd. Deze helpen communicatieprofessionals in hun professionele ontwikkeling en brengen het vak verder.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid