Goede doelen spenderen meer aan werving


Dat meldt de Volkrant op basis van een onderzoek onder de leden van de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI). Vooral natuurorganisaties geven meer uit aan reclame. De uitgaven aan werving van de natuurorganisaties namen met 5,4 procent toe naar 15,6 cent per euro. Van oudsher geven gezondheidsfondsen (18,5 procent) het meeste uit aan werving. De grote goede doelen kenden met 7,8 procent de sterkste stijging van hun reclame- en wervingskosten. Gecertificeerde goede doelen mogen maximaal 25 cent per euro uitgeven aan werving. De extra werving lijkt effect te hebben. De natuurorganisaties zagen vorig jaar hun inkomsten sneller toenemen dan andere organisaties. Kleine goede doelen beleefden een slecht jaar. Mede vanwege hun geringe uitgaven aan reclame, daalden hun inkomsten met 5,5 procent. Vooral de giften (minus 20,3 procent) gingen flink neerwaarts. De goede doelen zagen hun inkomsten vorig jaar harder stijgen dan de uitgaven. Een deel van de donaties verdween daardoor in reserves. Het gemiddelde vermogen per charitatieve instellingen steeg met bijna 4,7 procent naar 15,5 miljoen euro. Natuurorganisaties hebben met gemiddeld 38 miljoen euro het grootste vermogen. De VFI bekeek ook de salarissen van directeuren: het bruto salaris van de directeuren is vorig jaar gemiddeld met ongeveer 2,9 procent gestegen naar 82 duizend euro.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid