Overslaan en naar de inhoud gaan

Goede doelen spenderen meer aan werving

Goede doelen hebben de uitgaven aan reclame en werving in 2004 opgevoerd. Van elke opgehaalde euro ging in 2004 15,7 cent op aan werving…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat meldt de Volkrant op basis van een onderzoek onder de leden van de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI). Vooral natuurorganisaties geven meer uit aan reclame. De uitgaven aan werving van de natuurorganisaties namen met 5,4 procent toe naar 15,6 cent per euro. Van oudsher geven gezondheidsfondsen (18,5 procent) het meeste uit aan werving. De grote goede doelen kenden met 7,8 procent de sterkste stijging van hun reclame- en wervingskosten. Gecertificeerde goede doelen mogen maximaal 25 cent per euro uitgeven aan werving. De extra werving lijkt effect te hebben. De natuurorganisaties zagen vorig jaar hun inkomsten sneller toenemen dan andere organisaties. Kleine goede doelen beleefden een slecht jaar. Mede vanwege hun geringe uitgaven aan reclame, daalden hun inkomsten met 5,5 procent. Vooral de giften (minus 20,3 procent) gingen flink neerwaarts. De goede doelen zagen hun inkomsten vorig jaar harder stijgen dan de uitgaven. Een deel van de donaties verdween daardoor in reserves. Het gemiddelde vermogen per charitatieve instellingen steeg met bijna 4,7 procent naar 15,5 miljoen euro. Natuurorganisaties hebben met gemiddeld 38 miljoen euro het grootste vermogen. De VFI bekeek ook de salarissen van directeuren: het bruto salaris van de directeuren is vorig jaar gemiddeld met ongeveer 2,9 procent gestegen naar 82 duizend euro.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in