Overslaan en naar de inhoud gaan

Ziektekostenpremies gebruikt voor reclame

De zorgverzekeraars hebben de recente verhogingen van de ziektekostenpremie gebruikt om hun reserves te vergroten. De verzekeraars gaven in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit onderzoek van de Volkskrant naar de jaarverslagen van de veertig grootste zorgverzekeraars. Die hebben een verwaarloosbaar deel van de premiestijgingen en extra stortingen door de overheid in 2004 uitgegeven aan extra budget voor de zorg.

related partner content for mobile comes here

De premies zijn vooral gebruikt om de reserves te verhogen. Deze financiële buffers gebruiken de verzekeraars gedeeltelijk voor het reclame-offensief rond het nieuwe zorgstelsel en voor het geven van premiekortingen aan klanten.

Per verzekerde kregen de zorgverzekeraars in 2004 in totaal 1636 euro op hun bankrekening bijgeschreven. Dat is 59 euro meer dan een jaar eerder.

De extra winst is te danken aan afspraken met de farmaceutische industrie. Onder zware druk van het kabinet schroefden die de prijzen voor bepaalde merkloze medicijnen terug. Koploper bij het uitwringen van de premiebetaler is Axa, sinds december 2004 onderdeel van Achmea, dat 546 euro aan premie niet in de zorg investeerde.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in