Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit waren de grote bureaupitches van het eerste halfjaar

Vooral in de mediabureaubranche zijn er grote verschuivingen en daar lijkt nog geen einde aan te komen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Er was vorig jaar een grote internationale trend: grote concerns als Unilever, P&G, Coca-Cola, Volkswagen en L&;Oreal kijken rond voor een nieuw mediabureau. Dat ging dit jaar nog wel even door en dat heeft ook zijn invloed op de Nederlandse adverteerders.

In Nederland werden de twee grootste pitches – die van Achmea (alle merken) en van de Rijksoverheid (álles, dus media: mediastrategie, mediaplanning, media-inkoop en media-administratie naar één partij) min of meer beslist. Min of meer, omdat de Rijksoverheid al voor Initiative heeft gekozen, maar GroupM maakte bezwaar en nu volgt in september een kort geding.

Achmea besloot begin dit jaar alles onder te brengen bij Mindshare (dat en passant ook Centerparcs won). Met het vertrek van Achmea verliest OMD een belangrijke grote klant. Achmea besloot overigens ook Yune in te schakelen voor de social content werkzaamheden.

Volkswagen Group maakte wereldwijd een keuze voor PHD, wat betekent dat VW-importeur Pons Automobielhandel hier weggaat bij MediaCom. Dat mediabureau kreeg er overigens dit jaar Specsavers bij als nieuwe klant.

Heineken is ook vermeldenswaardig, want dat zoekt internationaal een mediabureau naast Starcom, dat ook in Nederland voor de brouwer werkt. Heineken wil een tweede bureau dat ‘complementair’ is aan Starcom. Ze gaan dus niet concurreren.

MEC won eerder dit jaar de PerfettiVanMelle-merken, zoals Mentos, Smint, Klene, Look-o-Look, Chupa Chups en Fruittella. Verheugend nieuws voor MEC was ook dat bierconcern SABMiller na een heroriëntatie besloot te blijven. In Nederland betekent dit dat het GroupM-bureau Grolsch blijft bedienen.

Maar daar staat tegenover dat MEC-klant FrieslandCampina een internationale mediapitch houdt, waarvan later in het jaar de uitkomst verwacht wordt.

Premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in