Dit waren de grote bureaupitches van het eerste halfjaar
Er was vorig jaar een grote internationale trend: grote concerns als Unilever, P&G, Coca-Cola, Volkswagen en L'Oreal kijken rond voor een nieuw mediabureau. Dat ging dit jaar nog wel even door en dat heeft ook zijn invloed op de Nederlandse adverteerders.
In Nederland werden de twee grootste pitches – die van Achmea (alle merken) en van de Rijksoverheid (álles, dus media: mediastrategie, mediaplanning, media-inkoop en media-administratie naar één partij) min of meer beslist. Min of meer, omdat de Rijksoverheid al voor Initiative heeft gekozen, maar GroupM maakte bezwaar en nu volgt in september een kort geding.
Achmea besloot begin dit jaar alles onder te brengen bij Mindshare (dat en passant ook Centerparcs won). Met het vertrek van Achmea verliest OMD een belangrijke grote klant. Achmea besloot overigens ook Yune in te schakelen voor de social content werkzaamheden.
Volkswagen Group maakte wereldwijd een keuze voor PHD, wat betekent dat VW-importeur Pons Automobielhandel hier weggaat bij MediaCom. Dat mediabureau kreeg er overigens dit jaar Specsavers bij als nieuwe klant.
Heineken is ook vermeldenswaardig, want dat zoekt internationaal een mediabureau naast Starcom, dat ook in Nederland voor de brouwer werkt. Heineken wil een tweede bureau dat ‘complementair’ is aan Starcom. Ze gaan dus niet concurreren.
MEC won eerder dit jaar de PerfettiVanMelle-merken, zoals Mentos, Smint, Klene, Look-o-Look, Chupa Chups en Fruittella. Verheugend nieuws voor MEC was ook dat bierconcern SABMiller na een heroriëntatie besloot te blijven. In Nederland betekent dit dat het GroupM-bureau Grolsch blijft bedienen.
Maar daar staat tegenover dat MEC-klant FrieslandCampina een internationale mediapitch houdt, waarvan later in het jaar de uitkomst verwacht wordt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid