D66 adverteerde op zoekterm 'zwevende kiezer'
Dat premier Balkenende in het laatste lijsttrekkerdebat dinsdagavond zo waardig op zijn plaats werd gezet door Halsema (GroenLinks) en Rouvoet (ChristenUnie) over zijn normen en waarden-lippendienst van de afgelopen vier jaar, kon het CDA-klapvee in de tijdelijke studio niet deren. Die won het applausdebat glansrijk terwijl haar voorman onderuit ging. Maar ook online stond de CDA-marketing haar mannetje, zo stelt Netprofiler, een online marketingbureau in Amstelveen dat gespecialiseerd in het meten en verbeteren van online resultaten.
Netprofiler stelt vast dat politieke partijen wel actief zijn op het internet met Hyves, weblogs en virale campagnes, maar weinig aandacht hadden online advertising. CDA via zoekmachinereclame de PvdA met bannercampagnes maakten daar een uitzondering op.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAls voorbereiding op de verkiezingen, was het CDA het meest actief om zijn standpunten via advertenties via Google naar voren te brengen. Het CDA maakte ook gebruik van bannering. Op het gebied van bannering was de PvdA echter actiever. De PvdA maakt echter geen gebruik van zoekmachineadvertenties.
CDA en D66 probeerden volgens Netprofiler zwevende kiezers te bereiken via zoekmachine advertenties. CDA, D66 en GroenLinks waren de meest actieve partijen die adverteren met zoekmachine advertenties bij Google. De partijen adverteren op veel algemene termen als 'verkiezing', 'verkiezingen 2006' en 'stemmen'.
Zowel D66 als CDA gebruikten daarnaast andere partijnamen als zoekwoord. Dus als gezocht wordt op zoektermen als PvdA, VVD, SP dan verschenen de advertenties van CDA en D66. D66 probeerde op deze manier de nog zwevende kiezers binnen te halen met: 'Zwevende kiezers: - laat D66 niet zweven, kies lijst 7'.
CDA adverteerde binnen Google ook op diverse verkiezingsthema's zoals 'kinderbijslag', 'kinderopvang', 'zorgverzekering', 'terrorisme', 'privacy', 'hypotheekrenteaftrek', 'kernenergie' en 'dierenwelzijn'.
De PvdA is begin november al gestart met een bannercampagne op diverse grote nieuwssites van kranten zoals het AD, de Telegraaf, de Volkskrant, NRC en Trouw. Door andere partijen is bannering in zeer beperkte mate ingezet om kiezers te bereiken. CDA en VVD plaatsten voor slechts enkele dagen banners op een beperkt aantal krantensites.
Samenvattend, zegt Netprofiler: "Alleen het CDA en PvdA waren met zoekmachineadvertenties in Google en bannercampagnes op de kranten sites serieus actief met online te adverteren voor hun campagnes. Het is verbazingwekkend dat veel politieke partijen via radio en TV ongekende budgetten aan hun verkiezingscampagnes uitgeven en dat ze aan internet advertising vrijwel geen budget besteden."
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid