Overslaan en naar de inhoud gaan

D66 adverteerde op zoekterm 'zwevende kiezer'

Dat premier Balkenende in het laatste lijsttrekkerdebat dinsdagavond zo waardig op zijn plaats werd gezet door Halsema (GroenLinks) en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat premier Balkenende in het laatste lijsttrekkerdebat dinsdagavond zo waardig op zijn plaats werd gezet door Halsema (GroenLinks) en Rouvoet (ChristenUnie) over zijn normen en waarden-lippendienst van de afgelopen vier jaar, kon het CDA-klapvee in de tijdelijke studio niet deren. Die won het applausdebat glansrijk terwijl haar voorman onderuit ging. Maar ook online stond de CDA-marketing haar mannetje, zo stelt , een online marketingbureau in Amstelveen dat gespecialiseerd in het meten en verbeteren van online resultaten.

related partner content for mobile comes here

Netprofiler stelt vast dat politieke partijen wel actief zijn op het internet met Hyves, weblogs en virale campagnes, maar weinig aandacht hadden online advertising. CDA via zoekmachinereclame de PvdA met bannercampagnes maakten daar een uitzondering op.

Als voorbereiding op de verkiezingen, was het CDA het meest actief om zijn standpunten via advertenties via Google naar voren te brengen. Het CDA maakte ook gebruik van bannering. Op het gebied van bannering was de PvdA echter actiever. De PvdA maakt echter geen gebruik van zoekmachineadvertenties.

CDA en D66 probeerden volgens Netprofiler zwevende kiezers te bereiken via zoekmachine advertenties. CDA, D66 en GroenLinks waren de meest actieve partijen die adverteren met zoekmachine advertenties bij Google. De partijen adverteren op veel algemene termen als 'verkiezing', 'verkiezingen 2006' en 'stemmen'.

Zowel D66 als CDA gebruikten daarnaast andere partijnamen als zoekwoord. Dus als gezocht wordt op zoektermen als PvdA, VVD, SP dan verschenen de advertenties van CDA en D66. D66 probeerde op deze manier de nog zwevende kiezers binnen te halen met: 'Zwevende kiezers: - laat D66 niet zweven, kies lijst 7'.

CDA adverteerde binnen Google ook op diverse verkiezingsthema's zoals 'kinderbijslag', 'kinderopvang', 'zorgverzekering', 'terrorisme', 'privacy', 'hypotheekrenteaftrek', 'kernenergie' en 'dierenwelzijn'.

De PvdA is begin november al gestart met een bannercampagne op diverse grote nieuwssites van kranten zoals het AD, de Telegraaf, de Volkskrant, NRC en Trouw. Door andere partijen is bannering in zeer beperkte mate ingezet om kiezers te bereiken. CDA en VVD plaatsten voor slechts enkele dagen banners op een beperkt aantal krantensites.

Samenvattend, zegt Netprofiler: "Alleen het CDA en PvdA waren met zoekmachineadvertenties in Google en bannercampagnes op de kranten sites serieus actief met online te adverteren voor hun campagnes. Het is verbazingwekkend dat veel politieke partijen via radio en TV ongekende budgetten aan hun verkiezingscampagnes uitgeven en dat ze aan internet advertising vrijwel geen budget besteden."

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in