Overslaan en naar de inhoud gaan

Consument dreigt te verzuipen in aanbod van producten en diensten

Het immer groeiende aanbod van producten en diensten bemoeilijkt het keuzeproces van consumenten, die de aanschaf van producten en diensten…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In principe is een groot aanbod positief, omdat het consumenten veel keuzevrijheid geeft en daardoor een grotere kans dat er een passend product wordt gevonden.

related partner content for mobile comes here

Maar er zijn ook nadelen. Het rationele keuzemodel, dat er vanuit gaat dat consumenten alternatieven afwegen en tot een rationele keuze komen, gaat alleen op bij een beperkt aantal alternatieven. Onder de huidige omstandigheden worden consumenten vaak zodanig overvoerd, dat een rationeel keuzeproces onmogelijk wordt.

Bovendien heeft men vaak het gevoel iets te missen als men niet voor het alternatief kiest, wat tot afstel van de aanschaf kan leiden. Bedrijven en marketeers doen er goed aan deze keuzestress weg te nemen. Ze kunnen bijvoorbeeld de gemaakte keuze met vervolgacties bevestigen als de beste keuze.

Ook is het goed om duidelijk te maken dat goed genoeg ook goed is, zodat de consument niet altijd naar het allerbeste streeft. En ten slotte kan keuzehulp handig zijn. Denk hierbij aan de suggesties op websites als Amazon.com, stemwijzer.nl en kieskompas.nl.

Bron : - p. 4

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in