Consument dreigt te verzuipen in aanbod van producten en diensten
In principe is een groot aanbod positief, omdat het consumenten veel keuzevrijheid geeft en daardoor een grotere kans dat er een passend product wordt gevonden.
Maar er zijn ook nadelen. Het rationele keuzemodel, dat er vanuit gaat dat consumenten alternatieven afwegen en tot een rationele keuze komen, gaat alleen op bij een beperkt aantal alternatieven. Onder de huidige omstandigheden worden consumenten vaak zodanig overvoerd, dat een rationeel keuzeproces onmogelijk wordt.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaBovendien heeft men vaak het gevoel iets te missen als men niet voor het alternatief kiest, wat tot afstel van de aanschaf kan leiden. Bedrijven en marketeers doen er goed aan deze keuzestress weg te nemen. Ze kunnen bijvoorbeeld de gemaakte keuze met vervolgacties bevestigen als de beste keuze.
Ook is het goed om duidelijk te maken dat goed genoeg ook goed is, zodat de consument niet altijd naar het allerbeste streeft. En ten slotte kan keuzehulp handig zijn. Denk hierbij aan de suggesties op websites als Amazon.com, stemwijzer.nl en kieskompas.nl.
Bron : Economische Statistische Berichten - p. 4
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid