Overslaan en naar de inhoud gaan

Benetton introduceert ‘spywear’

In kleren van Sisley zitten binnenkort zendertjes waarmee Benetton, de eigenaar van het merk, kan nagaan wat er met de producten gebeurt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens Philips, waar Benetton vijftien miljoen zendertjes heeft besteld, zullen veel kledingbedrijven Benetton navolgen. De zendertjes zijn chips die ervoor zorgen dat een fabrikant in een oogopslag kan zien hoe het met de voorraad staat. Handmatig scannen van labels met barcodes, zoals nu gebeurt, is overbodig, zegt Terry Phipps, verantwoordelijk voor de digitale gegevensbestanden van Benetton.

related partner content for mobile comes here

De chip is heel klein en zit vast in het kledingstuk. De klant merkt er niets van. Als hij of zij het kledingstuk ruilt, signaleert de chip automatisch dat hij weer terug in de winkel is en wordt dat meteen in het centrale bestand verwerkt. De zendertjes hebben geen voedingsbron en hebben daardoor een bereik van ongeveer een meter. Het signaal wordt opgepikt door al dan niet draagbare apparatuur in de winkel, legt topman Karsten Ottenberg van de halfgeleiderdivisie van Philips uit.

De chips kunnen meer informatie opslaan dan alleen type, maat en kleur van het kledingstuk. Zo hebben de supermarktketens Tesco (Groot-Brittannië) en Wal-Mart (Verenigde Staten) belangstelling voor de chips, niet alleen voor voorraadbeheer, maar ook om diefstal tegen te gaan.
Een woordvoerder van een ander bedrijf dat bij het Benetton-systeem betrokken is, Psion Teklogix, ziet nog meer mogelijkheden. Een verkoper in een winkel kan bijvoorbeeld zien of een klant een kledingstuk draagt dat van dezelfde winkel afkomstig is en zo ja, zijn suggesties daarop aanpassen. Een ander voorbeeld: een kledingstuk met een chip geeft zelf de wasvoorschriften door aan de wasmachine van de toekomst.
Privacyorganisaties zijn bezorgd, al wijst Philips erop dat de chips geen informatie over de koper bevatten en ze buiten de winkel in feite waardeloos zijn. Het Amerikaanse Electronic Privacy Information Center pleit voor wetgeving.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in