Afnemend optimisme na productkeuze


Het onderzoek laat zien dat het kiezen van een product uit een reeks concurrerende alternatieven de verwachtingen over het gekozen product zó kan veranderen, dat consumenten optimistisch worden over de productperformance, waarna dit optimisme vervolgens kan wegebben. Wegebbend optimisme over producten kon in verschillende experimentele settings en voor verschillende productcategorieën worden aangetoond, en wordt afgezwakt door attitude vooraf en ambiguïteit van de productprestatie.
De uitkomsten hebben vooral implicaties voor aftersalescommunicatie. Zo zou het beperken van dissonantie, bijvoorbeeld door de koper folders te geven die hem bevestigen in zijn keuze, moeten plaatsvinden nadat de performance bekend is geworden. Wordt deze bevestiging gegeven tussen keuze en performancebekendwording, dan worden de verwachtingen, en daarmee de kans op teleurstelling, groter. Ook verlengde garanties zouden niet meteen bij bestelling (wanneer de klant nog optimistisch is) moeten worden aangeboden, maar vlak voor de performance duidelijk wordt, bijvoorbeeld op de dag van aflevering.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSBron: Journal of Marketing Research
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid