Overslaan en naar de inhoud gaan

Afnemend optimisme na productkeuze

In een studie is onderzocht hoe verwachtingen veranderen, nadat de productkeuze is gemaakt maar nog voor de productprestatie bekend is.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het onderzoek laat zien dat het kiezen van een product uit een reeks concurrerende alternatieven de verwachtingen over het gekozen product zó kan veranderen, dat consumenten optimistisch worden over de productperformance, waarna dit optimisme vervolgens kan wegebben. Wegebbend optimisme over producten kon in verschillende experimentele settings en voor verschillende productcategorieën worden aangetoond, en wordt afgezwakt door attitude vooraf en ambiguïteit van de productprestatie.

related partner content for mobile comes here

De uitkomsten hebben vooral implicaties voor aftersalescommunicatie. Zo zou het beperken van dissonantie, bijvoorbeeld door de koper folders te geven die hem bevestigen in zijn keuze, moeten plaatsvinden nadat de performance bekend is geworden. Wordt deze bevestiging gegeven tussen keuze en performancebekendwording, dan worden de verwachtingen, en daarmee de kans op teleurstelling, groter. Ook verlengde garanties zouden niet meteen bij bestelling (wanneer de klant nog optimistisch is) moeten worden aangeboden, maar vlak voor de performance duidelijk wordt, bijvoorbeeld op de dag van aflevering.

Bron: Journal of Marketing Research

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in